måndag 11 februari 2008

Samlar du burkar?

"Miljonärerna samlar burkar" brukar jag säga ibland. Jag vet inte var jag fått det uttrycket ifrån. Det jag menar med det är iallafall att de som är miljonärer (oftast) inte bara ser till inkomster och utgifter som är stora, utan även små.

Vi börjar med det roliga. Sparandet alltså! Något jag tror att många människor inte har förstått är att ett litet månadssparande på sikt kan bli mycket pengar. Ofta talar man om att studenter har lite pengar. Jag kan hålla med om detta, men jag tror absolut att de kan bedriva ett månadssparande. Om en student som studerar i fyra år skulle spara 200 kr varje månad på ett konto med 3,5 % ränta skulle denne när studietiden är slut ha sparat ihop 10070 kr. Kanske skulle denne student kunna lägga om några dyra vanor (ofta är det väldigt mycket festande) och lyckas spara 500 kr i månaden. Då skulle studenten ha sparat 25176 kr när studierna var klara. I dagens Metro tar de upp att även studenter kan spara. Jag länkar till artikeln i slutet av mitt inlägg.

På samma sätt som ett litet sparande kan växa till något stort kan en liten skuld växa till en stor. Detta bygger på precis samma princip som sparandet gör. Räntan som ger en sådan positiv effekt till sparpengarna ger en förödande effekt till ens skulder. Det är därför det är i det närmaste livsfarligt att ta sms-lån och liknande då dessa är väldigt dyra. Dagens Nyheter har en gång räknat ut att ett sms-lån på 3000 kr kan växa till en skuld på 5500 kr på två månader med påminnelseavgifter, räntor, kostnader för betalningsföreläggande och indrivningsavgifter. Jag hoppas verkligen att kraven skärps för dessa farliga och snabba lån.

"Många bäckar små blir till en stor å" är ett klassiskt uttryck som passar på både sparande och skulder. Min rekommendation är att se till att ha många bäckar små när det gäller sparande och inga bäckar alls när det gäller skulder.

Länkar:
Metro - Studenter kan också spara
DN - Sms-lån skuldfälla för unga
DinaPengar - Fler unga skuldsatta med sms-lån

1 kommentar:

Unknown sa...

Även om det är lättare att få hög ränta på sina skulder än på sina inkomster så stämmer det helt det du säger. Om man har en ständig, om än liten, ström av inkomster så leder det alltid åt rätt håll - det växer.