tisdag 12 februari 2008

Indexfond

Jag förespråkar att man alltid ska ha någon form utav långsiktigt sparande. Med långsiktigt menar jag 10, 20, 30 eller kanske ännu fler år. När man placerar sina pengar långsiktigt tycker jag att man ska våga tänka större och med mer risk än ett sparkonto. Jag tycker även att man ska se över avgiften för sitt sparande då den kan äta upp en stor del av kakan annars. Detta har jag skrivit om i ett tidigare inlägg.

Något jag har börjat rekommendera till allt fler som frågor om tips i vad man ska placera sina pengar för att få en god avkastning är indexfonder. En indexfond är en fond som följer ett visst index. Jag brukar föreslå att man skaffar sig en indexfond som följer OMXS30. Detta innebär att fonden kommer att följa (i stor utsträckning) den utveckling som de 30 värdemässigt mest omsatta aktierna på Stockholmsbörsen har. Detta gör att det är en väldigt bra investering i ett långsiktigt perspektiv. En annan fördel med indexfonder är att de har en mycket lägre avgift än "klassiska" fonder. En indexfonds snittförvaltningskostnad är 0,52 % medan en vanlig klassik fonds snittförvaltningskostnad ligger på 1,24 %. Sparar du 1000 kr i månaden under 30 år och har en årlig avkastning på 6 % innebär skillnaden på förvaltningskostnaden 78000 kr. Detta är väldigt mycket pengar och i detta fall har man antagit att båda fonderna gått lika bra, vilket är helt fel enligt ekonomiforskare som menar att indexfonder på sikt ger bättre avkastning än klassiska (aktivt förvaltade) fonder.

"Vad är då risken?" kanske du tänker. Kortsiktigt, inte minst i dessa tider, innebär indexfonder ganska stor risk. Går börsen ner kommer indexfonden att följa efter. Har du dock ett långsiktigt perspektiv tycker jag absolut att en indexfond kan vara satsa på.

Länkar till sidor där du kan läsa mer (och sidor där jag funnit inspiration):
E24 - Indexfonder bästa valet
Dagens PS.se - Indexfonder bästa sparandet - här är de 10 bästa
Morningstar Nyheter - Välj indexfond på rätt marknad

5 kommentarer:

Thomas sa...

Skall prova indexfonder framöver. Kanske också är en fördel när man inte är så insatt/har tid med vanliga aktiemarknaden. Fortsätt med dessa trevliga inlägg!

Marcus sa...

thomas:
Absolut. Indexfonder är utmärkta för de som inte vill eller orkar lägga så mycket tid på sina placeringar, men ändå vill nå en bra avkastning. Starta bara en automatisk överföring varje månad och saken är biff! :)

Linn sa...

men med tanke på hur osäker börsen är i dagsläget, är det någon idé att göra omplaceringar av aktiefonder till indexfonder? Aktiefonderna har ju gått ner fruktansvärt och av den anledningen har jag börjat göra en månatlig överföring till en aktiefond, för det bör löna sig i längden, men om jag skulle sälja alla dessa aktier och istället investera iindexfondet, skulle inte det innebära en förlust för mig, eftersom att aktierna sjunkit så fruktansvärt?

Winther sa...

Indexfonder är bevisligen det bästa sparandet.

indexfond.nu

Anonym sa...

Hej killar, tack för denna intressanta artikel.
Om du vill läsa mer om fördelarna med Bästa Aktiefonderna detta är rätt plats för dig!