onsdag 13 februari 2008

Dina starka sidor

Igår såg jag en bit av en föreläsning som handlade om personlig utveckling. Jag tycker att det är ett ganska intressant ämne. Det föreläsaren pratade om när jag började lyssna var om vilka starka sidor vi har. Han sa något i stil med "dina starka sidor är inte i första hand det du är bra på, utan det som gör dig stark". Jag tyckte det var en intressant tanke. Många gånger kanske vi gör saker bara för att vi är bra på det. Vi tycker kanske inte att det är roligt och vi kanske bara känner ångest inför det. Föreläsaren berättade om en god vän till honom som hade varit och badat när han var sex år gammal. Badvakten hade då sett vilka bra simtag pojken tog och pratade då med hans mamma. Badvakten sa att mamman bara var tvungen att sätta pojken i simskola eftersom han hade aldrig sett ett barn med så bra simteknik. Pojken började simskola och blev en mycket duktig och framgångsrik simmare. Han vann flera tävlingar och när han var 19 år gammal hade han inför varje tävling en fruktansvärd migrän. Han berättade då att han egentligen inte tyckte att simmandet var så roligt och att han mest höll på med det för att alla andra tyckte att det var detta han skulle göra. Han slutade med simning efter det.

Hur många gånger sysslar vi med saker och ting bara för att många andra tycker att vi är så duktiga på det? Det är bra att lyssna till andra, men man får inte glömma bort att lyssna till sig själv också.

Föreläsaren pratade också om att vi måste jobba på våra bra sidor, inte de dåliga. Här hade han ett flertal exempel och det ena han tog upp var basketstjärnan Shaquille O´Neal. Om jag minns rätt så var det inför en säsong när han spelade i Los Angeles Lakers som coachen sa till Shaquille att han skulle träna och förbättra sitt spel under korgen. Shaquille blev lite förvånad och sa "jag är redan ligans bästa spelare under korgen, det är frikast jag är dålig på och där behöver jag förbättras". Coachen hade svarat Shaquille "ja, det stämmer att du är ligans bästa spelare under korgen, men du kan bli den bäste genom alla tider". Shaquille tränade extra på sitt spel under korgen och när säsongen var slut var han den som gjort mest poäng under korgen plus att han förbättrat sina frikast med 20 % om jag minns rätt.

Det föreläsaren ville få fram med detta var att vi inte ska vara rädda på att bli ännu bättre på våra starka sidor och att när vi förbättrar dessa kommer även våra svaga sidor att bli starkare. På detta visade han några andra exempel också, men dessa skippar jag här.

Som hemläxa får ni nu kära bloggläsare att fundera på vad som är era starka sidor. Alltså vad som får er starka. Det som ni ser fram emot att göra och det som ni känner er starka efter att ha gjort. Fundera sedan på hur du kan bli ännu bättre på att göra det och hur du kan göra det ännu mer.

---

Imorgon (torsdag) 19:00 vill jag rekommendera er att titta på TV4 Sport eftersom jag kommer att vara med där! :)

Kan även berätta att det kommer att dyka upp en gästskribent här i bloggen inom en snar framtid. Vi har mycket att trevligt att vänta!

6 kommentarer:

Sjukpensionären sa...

Jag tror att grunden till all framgång ligger i självkänslan och självförtroendet. Har man brist på det kommer man aldrig uppnå sin fulla potential vare sig det gäller relationer, karriär eller pengar.
Tror många människor vet vad dem är bra på och har ideer, men att rädlsan för att misslyckas hindrar dem.
Lite av mina egna erfarenheter.

Marcus sa...

sjukskriven:
Absolut. Jag har tidigare skrivit ett inlägg om det. Det inlägget heter "Rädslan för att misslyckas".

Linn sa...

Herregud! vad var det för föreläsning? blev riktigt inspirerad! har hela mitt liv levt efter min fars önskemål som själv är väldigt framgångsrik.. och ändå känner jag att jag aldrig duger, att det jag gör ändå bara möts av kritik, "jaha.. ett G på tentan.. jaja, nästa gång går det kanske bättre". mina starka sidor lever jag ut i mina hobbies istället, och det är det som formar mitt liv och gör allting värt det :) det du skriver är helt rätt. såna där föreläsningar behövs det mer av!!!

Marcus sa...

linn:
Jag vet faktiskt inte vad förläsningen hette, men jag kan ta reda på det åt dig. Han tog även upp när barn kommer hem med sitt betyg att det är alltid det lägsta betyget som kommenteras. "Varför klarade du inte kursen?" osv. Det är sällan man får höra "vad bra, vad var det som gjorde att du fick högsta betyg?" när man kommer hem med högsta betyg i något ämne.

Linn sa...

ja, jag vill gärna veta vad föreläsningen och föreläsaren hette. Det blir väl alltid så att man sätter högre kvar på sina barn än sig själv, det är väl bara en önskan om att de ska gå bätrte för dem än sig själv.. även om den blir lite missvisande :)

Marcus sa...

linn:
Föreläsaren heter Marcus Buckingham och hans föredrag heter "Låt styrkan bidra" han höll det på Leadership Summit. På youtube finns en hel del olika filmsnuttar med honom. Sök bara på "Marcus Buckinham".