tisdag 5 februari 2008

Håll balansen

I allt som man företar sig i sitt liv så gäller det att ha balans.

Pratade alldeles just med en vän som håller på att dra igång ett importföretag. Han pratade lite om att de skulle bygga upp en hype kring företaget nu innan de kommit igång med någon försäljning. Vi pratade då om vikten om att ha en balanserad hype. Med det menade vi att produkterna som sedan säljs ska uppfylla de förväntningar som hypen byggt upp. Annars är risken stor att det blir plattfall för företaget. Lever man upp till hypen blir det sedan lättare att få sålt nya produkter då folk tänker "det här företaget håller vad de lovar".

Balans gäller de även att ha i sin ekonomi. Visst skulle jag säkert kunna spara och investera mer än vad jag gör, men det gäller samtidigt att hitta en nivå som man trivs med. Jag lever trots allt nu, även om jag planerar att leva för evigt.

Träning är också något där det gäller att hitta balansen. Där kan jag ärligt säga att jag inte hitta min balans. Jag tränar på tok för lite för att jag ska kunna känna mig nöjd, men att komma igång och träna regelbundet är ett av mina mål för 2008 så förhoppningsvis tar jag tag i det också.

Sammanfattningsvis kan jag väl säga att det jag menar med att ha balans i livet det är att man befinner sig på en nivå där man är nöjd och man känner att man kan hantera situationen. Med nöjd menar jag inte att man bara slår sig till ro. Man kan vara nöjd och ändå sträcka sig efter mer och fortsätta utvecklas.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Ojojoj, jag skulle kunna lära mig mycket av dina inlägg här märker jag! :) Allt är bara fint med mig, hoppas att det är det med dig också!

Marcus sa...

angelina:
Kul att du säger så :) Det är alltid glädjande att kunna få vara till hjälp!

Poor me sa...

Nu fick jag en liten tankeställare... Är nog väldigt obalanserad i största allmänhet. Jobbar för mycket, tränar för lite... tur att jag har tagit tag i sparandet iallafall. Sen får man väl se vad nästa projekt blir. :)

Marcus sa...

poor me:
Okej. Ja, man får ta ett steg i taget :)

klotljus sa...

Tack för ditt inlägg i min blogg. Ett mål för dagen ja! Visst är det kul? Kanske är det för att jag går hemma med min fantastiske unge och har mer tid att fundera och kanske landa med, som jag har börjat fundera över hur jag lever mitt liv. Dina tips för hur man inte håller på att sparar och tar ut det sen var kanon bra tycker jag. För jag är den notoriske nallaren och älskar att handla. Men jag har insett det nu, så nu skall det bli ändring.

Marcus sa...

klotljus:
Härligt! Ja, vi får lära av varandra :)