måndag 4 februari 2008

Vi måste lära oss att äta

Nu kommer ett inlägg av mig som är väldigt generaliserande, men ibland blir det bara så.

Jag upplever att ett av de stora problem som min generation lider av är att vi inte lärt oss äta själva. Med det menar jag att vi fått mycket serverat och inte alltid fått kämpa så hårt för saker och ting. Detta är en utav anledningarna varför många inte sparar pengar eftersom "det ordnar sig på något vis".

En som verkligen lärt sig att äta själv är min gode vän Philip. Han är extremt företagsam och duktig. Jag delade ett tag lägenhet med honom och jag lärde mig grymt mycket av honom hur värdefullt det är att inte sitta och vänta på att någon annan ska göra det eller att det bara ska ordna sig med tiden. Philip studerade under tiden vi delade lägenhet och när det närmade sig sommaren började han aktivt söka jobb. När han då inte fick det han ville startade han eget. Nu har han dragit vidare till Stockholm och jag tänkte "hoppas han hittar någonstans att bo, man har ju hört att det ska vara så svårt att hitta sig en lägenhet där". Vad händer? Jo, han åker ner till Stockholm och börjar bo hemma hos sina föräldrar och sen går det bara några dagar så plingar det till i min mobil att han fått tag på en lägenhet. Detta är bara två av många exempel på vad hans företagsamhet har hjälpt honom. Jag hoppas och tycker verkligen att han börjar blogga om det!

Det gäller att våga tänka och vara kreativ! Du har allt som behövs för att förändra ditt liv och din situation, glöm aldrig det!

2 kommentarer:

S sa...

Bakom varje framgångsrik man står en kvinna...

Marcus sa...

s:
Jo, det är sant. Får ta och nämna dig i ett senare inlägg ;)