fredag 29 februari 2008

Jag har läst en bok

Jag gjorde något jag inte trodde att jag skulle göra. Jag köpte två böcker på bokrean. Sedan chockade jag mig själv genom att läsa ut den ena på en dag. Okej, nu var det extremt lättläst med en massa bilder och så, men det är ändå chockerande. Det är iallafall denna bok som jag idag tänker ägna några rader åt.

Boken är skriven av Paul Arden och heter "Inte hur bra du är utan hur bra du vill bli". Som du kanske förstår av titeln så handlar boken väldigt mycket om personlig utveckling. Boken är, som jag skrev tidigare, lättläst och väldigt rolig. Den vänder och vrider på många uppfattningar som vi som människor har. Boken börjar med att ställa frågan hur bra vi vill bli. Sedan vill författaren få oss att bli det. Vi blir uppmuntrade till att göra det omöjliga. Till att börja med ska vi sikta bortom vår förmåga. Om du inte tror att du kan få jobb på det bästa företaget inom ditt område ska du söka jobb där. Om du tror att du inte klara av att driva ett företag så ska du starta ett. Ja, ni fattar. Boken uppmuntrar oss att sträcka oss längre. Sedan kommer många exempel på att vi måste tänka annorlunda. Författaren berättar bland annat om att han fått sparken tre gånger och att varje gång det skett har det hjälp honom framåt i sin karriär.

Jag kan verkligen rekommendera denna bok. Den går snabbt att läsa och du kommer att få skratta lite samtidigt som du kanske kommer att få ett litet annorlunda synsätt på saker och ting. Spring iväg nu och låna den på biblioteket eller passa på och köp den nu när det är bokrea.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Tänk stort, det går inte annat än hålla med. Visst, man kan misslyckas ibland - men det är bara att resa sig igen, härdad och stärkt. Lev i verkligheten, men sikta mot stjärnorna!

Marcus sa...

Improve - Conquest.se:
Absolut. Det bästa med misslyckanden är att man då får en chans att börja om på ett bättre sätt. Misslyckande föder erfarenhet och erfarenhet kan man använda sig utav för att gå framåt.