söndag 17 februari 2008

Så blir du lycklig

Kom igår att tänka på en artikel som jag läst för länge sen om hur man blir lycklig. Efter en stunds sökande på nätet hittade jag åt artikeln. Jag länkar ut till den i slutet av mitt inlägg. Artikeln handlar om hur några olika forskare har hittat vägen till lyckan. Nu kanske du skakar lite på huvudet åt det hela, men gör inte det för det är en väldigt intressant artikel. Forskarna har genom hundratals statistiska och psykologiska tester hittat formeln för lycka. Här nedan får du se vad som behövs för ett lyckligt liv, med den viktigaste faktorn först, samt hur jag har det på varje punkt.

1. Lyckliga gener
Positiva och glada föräldrar är viktigt då detta i hög grad går i arv. Jag har två väldigt positiva och glada föräldrar!

2. Vigselringen
Gifta är enligt undersökningen generellt lyckligare än singlar, sambos eller de i någon annan form av förhållande. Jag är gift!

3. Vänskap och täta familjeband
Att ha bra vänner och att knyta täta familjeband gör oss lyckligare. Även här drar jag in full pott då jag både har bra vänner och bra familj!

4. Tron på Gud eller livet efter döden
Tron på Gud eller livet efter döden (eller så klart både och) gör människan lyckligare då detta skapar en känsla av att livet har en mening och ett syfte. Jag tror på Gud och på ett liv efter döden.

5. Goda gärningar
Goda gärningar och osjälviskt arbete har ett nära samband med lycka. Här är det svårt att bedöma sig själv, men mina systrar tycker att jag är duktig på att ställa upp. De kallar mig "snällot".

6. Tro att man är vacker
Ett fint yttre är inte viktigt för att man ska bli lycklig, däremot ska man tro att man är vacker. Antar att det handlar om att ha ett gott självförtroende och att trivas med sig själv, vilket jag gör.

7. Förmågan att tänka positivt och uppskatta tillvaron
Oavsett hur ens tillvaro ser ut är denna förmåga otroligt viktig för att man ska vara lycklig. Tänka positivt är något jag brukar lyckas väldigt bra med i de flesta situationer.

8. Ålderdomen
De flesta äldre anser att livet på det hela taget är bättre på ålderdomen än i ungdomen. Med mina 24 år kan jag väl knappast kalla mig gammal...

Efter denna genomgång vet jag alltså varför jag är en lycklig människa. Känner mig faktiskt lite lyckligare nu efter jag gjort denna genomgång. Den enda punkt som jag inte "uppfyllde" var den sista om ålderdomen, men det är skönt att veta att det bästa ligger framför mig!

Det jag också tycker är värt att komma ihåg är att pengar inte gav något större utslag på lyckobarometern.

Länk till artikeln: Forskare finner vägen till lyckan

6 kommentarer:

Unknown sa...

Jag minns när du berättade om den där artikeln. Jag tycker det är väldigt intressant!

Marcus sa...

philip:
Ja, i början kan man tycka att det låter lite dumt, men när man läser förklaringarna till varje punkt förstår man mer. Jag skrev inte så utförligt om varje punkt utan hänvisar där till artikeln.

Poor me sa...

Sååå...jag antar att jag borde hitta någon att gifta mig med lite snabbt! Annars stämmer nog de flesta kriterierna in på mig. Utom Gudstro. Men det får jag väl klara mig utan! :)

S sa...

En annan sak som kan göra en glad är detta klipp: http://youtube.com/watch?v=OWVSOvqlB_Q

Marcus sa...

poor med:
Japp, se till att skynda dig med det ;)

s:
Haha! Den var faktiskt riktigt rolig.

Miriam sa...

Finally, en värdig plats i din blogg:)

Intressant lista! Snart kan jag pricka av en grej till på den listan!