torsdag 7 februari 2008

Ditt liv - ditt företag

Jag gillar när man liknar sitt liv vid ett företag och jag tror det är bra att ha lite "företagstänk" i sitt liv också. Vad skulle man till exempel säga om ett företag skötte ekonomin som jag sköter min ekonomi? Skulle det vara nog kostnadseffektivt?

Hamnade på en sida igår där det stod följande: "Företag som inte konstant fortsätter att utvecklas visar första tecknet på död. Vad händer med människor som slutar att utveckla sig?". Jag tyckte det var en ganska intressant frågeställning. Nu behöver det inte vara en jättestor utveckling varje gång. För min egen del är det just nu att sluta lägga kläderna på golvet och istället stoppa dem i garderoben. En liten grej för många, men en 24 års gammal ovana för mig. Wish me luck!

Något som också är väldigt förekommande i olika företag är målsättningar. Dels längre målsättningar, men även närmaste året, kvartalet, månaden, veckan etc. Sedan blir det uppföljningar, utvärderingar, kvartalsrapporter med mera. Hur ser det ut med våra liv på den punkten? Finns det någon längre målsättning? Finns det någon för det närmaste året? Månaden? Veckan? Jag tror vi skulle må bra att sätta upp lite målsättningar i våra liv. Det handlar i grund och botten om vad vi vill. Lever man i ett förhållande tycker jag att man ska ha gemensamma målsättningar också. Det är ju en otrolig fördel om man drar åt samma håll. Sedan tycker jag att man med jämna mellanrum ska ha utvärdering/uppföljning/utvecklingssamtal med sig själv (eller med varandra om man är två eller fler). Sedan vet jag att livet inte är någon död materia som beter sig som man vill utan att precis vad som helst kan hända och vända upp och ner på allt. Fast bara för att det är så behöver man inte bara strunta i att planera sin framtid.

Sanningen är den att det största och viktigaste företag jag någonsin kommer att äga och driva är mitt eget liv. Fungerar inte det kommer inte någonting att fungera i längden.

4 kommentarer:

Poor me sa...

Om mitt liv var ett företag hade det kursat för länge sen, så det ligger definitivt något i det du säger. Just nu jobbar jag på att bli morgonpigg men därefter kan jag tänka mig att ta tag i såna "småsaker" - jag använder också golvet som en garderob och jag är nästan trettio... :)

Marcus sa...

poor me:
Ja, golvet har en magnetisk kraft när det gäller kläder... ;)

Anonym sa...

Låt oss aldrig glömma bort vad som är viktigast!!! Önskar dig lycka till med kommande satsningar i livet!

Marcus sa...

miriam:
Absolut! Tack för lyckönskningarna! :)