söndag 3 februari 2008

Jag har inte råd att spara

Något jag ofta får höra av andra när man pratar sparande och ekonomi är något i stil med "jag har inte råd att spara". Detta tycker jag låter lite märkligt när de ena stunden inte säger sig ha råd med ett sparande medan de sedan kan byta bil och ta på sig en hög månatlig betalning bara för att ha en lite bättre, snyggare och snabbare bil.

En annan väldigt vanlig kommentar jag brukar höra är "jag sparar varje månad, men i slutet av månaden brukar jag då och då ta lite pengar från mitt sparande". Detta är katastrofalt hemskt om de pengarna, som troligen sparats för oförutsedda utgifter, används för att finansiera en sista shoppingrunda innan nästa lön dimper ner. Jag har själv suttit i den fällan och tänkt "det gör väl inte så mycket om jag tar 1000 kr från mitt sparande, jag kan föra över 1000 kr extra nästa månad". Ofta blir det en snöbollseffekt och tillslut är ens sparkonto länsat.

Mina tips på hur man undviker dessa fällor:
1. Räkna ut hur mycket du skulle kunna spara varje månad. Börja med något som du verkligen tror att du klarar. Det känns mycket bättre om man efter ett tag märker att man kan öka sitt sparande istället för att tvingas sänka det.
2. Starta en automatisk överföring varje månad i samma stund som pengarna (lönen, csn-en, a-kassan, sjukpengen eller vad du nu har för inkomst) kommer. Då märks det inte lika tydligt att det är lite mindre pengar än vad du är van vid.
3. Om du har problem med att du tar pengar från ditt sparande kan du ge en nära vän eller en familjemedlem insyn i din ekonomi. De kan då säga åt dig när du gör fel och "tvinga" dig till åtgärd. Du kan också köra med någon slags belöningsstrategi, "när jag har sparat ihop x antal kronor ska jag unna mig...". Morötter är många gånger bättre än piska.

8 kommentarer:

Gustav sa...

Hej marcus (eller var det markus, väldigt jobbigt, nån av er får helt enkelt byta namn)!

Vilka erfarenheter har du själv av detta system för sparande? Du är väl inte en Kiyosaki light som helt enkelt sitter och hittar på utan att ha baserat sina råd på egen eller andras erfarenhet? :)

Miss Millionairess sa...

Haha - jag haller med om att en av er far byta namn...

Hm, vad var det nu jag skulle saga... jo, jag skulle mest halla med. Jag kanner manga som sager precis sa att de inte har rad att spara eller att de tjanar for lite for att spara for att sedan ga ut och festa pa dyra barer och klubbar varje helg eller kopa en ny markesvaska. Inget fel pa att gora detta, each to their own MEN sag inte att du "inte har rad" att spara da for det ar ju ren logn!

Poor me sa...

Jag känner igen mig i det där att spara men sen ta av sparpengarna i slutet av månaden. Så gjorde jag alltid förut men nu jobbar jag på att ändra det. Just nu håller jag på att vänja mig vid att jag inte kan köpa allt jag vill ha och det går hyfsat bra.

Marcus sa...

gustav:
Det var Marcus ;) Jag har så länge jag kan minnas sparat så, men förr tog jag ut pengar från mitt sparande hipp som happ. Det var faktiskt när jag träffade min fru som jag insåg att jag behövde skärpa till mig och sluta med att tömma sparkontot lika fort som jag fyllde det. Det är väl de erfarenheterna jag har :)

miss millionairess:
Exakt, det är ren och skär lögn om man säger så.

poor me:
Härligt! Fortsätt så! :)

Anonym sa...

eller så får man helt enkelt lära sig lite gammeldags bondförnuft som säger att har man sparat 4000 en månad som Ska läggas på hög har man alltså inte de 4000kronorna kvar att handla för. Och har man inga pengar så kan man inte handla. Piskans effekt är inte att underskatta... ;)

Marcus sa...

bea:
Absolut. Mera bondförnuft skulle ingen må dåligt av :)

Unknown sa...

Håller med fullt ut. Än mer konfundersam blir man när många av de som inte har råd att spara tjänar betydligt mer än man själv gör, ändå har de inte råd...

Jakob -hurjagblevrik.se

Marcus sa...

jakob:
Jag vet, det är väldigt skrämmande också. Speciellt när man hör kommentarer som "jag har ingen aning om var pengarna tar vägen".