fredag 15 februari 2008

Uppskattning

Dagens inlägg hade jag tänkt ägna åt att skriva lite om mig själv eftersom jag många gånger känner mig så opersonlig när jag bara skriver om ekonomi och liknande. Sedan tänkte jag att det kanske trevligt för er som läser min blogg regelbundet att få veta mer om människan bakom den. Fast jag vet inte, ni kanske inte vill veta någonting om mig utan ni vill bara att jag ska hålla mig till ämnet. Ni kan ju skriva i kommentaren om ni vill veta något om mig, vem jag är, vad jag gör och varför och så vidare. Märker jag visst intresse så kommer det kanske ett inlägg om det.

Inspirationen till dagens inlägg fick jag bara för någon minut sen i min msn-konversation med Philip. Det hela började med att han påpekade att jag borde köpa en mac. Detta är något jag övervägt många gånger och jag sa att jag ska köpa en, men inte inom närmaste tiden. Jag sa till Philip "ibland är det ju tråkigt att man blivit "seriös" med sin ekonomi". Med "seriös" menade jag att jag inte spenderar upp varenda krona utan att jag sparar pengar och så vidare. Förut levde jag lite annorlunda, hade jag pengar brände jag dem. Hur som helst, det vi kom fram till i vårat lilla samtal var att förutom att man får en tryggare ekonomi framöver med ett långsiktigt sparande finns en annan väldigt stor fördel. Man lär sig uppskatta det man har på ett mycket större sätt. Lever man med en "slit och släng-filosofi" hinner man aldrig få en känsla för det man äger. Man får då en känsla av att man aldrig är riktigt nöjd och att man bara vill ha nytt, nytt och nytt igen.

Liknande fall uppstår många gånger inom fildelning. För några år sedan så crackade många sin xbox och fick tillgång till alla spel utan att betala en krona för det, förutom det som de betalade för att få xboxen crackad. Jag vill hävda att i samma stund som de crackade sin xbox tappade många känsla och glädjen i att spela. Jag minns tydligt när jag just köpt en xbox 360 och pratade om det med en kollega på jobbet som ägde en crackad xbox. Han frågade hur många spel jag hade och jag tror att jag då ägde två eller tre spel, han svarade då med ett leende "jag tror att jag har 40 spel på hårddisken". Jag frågade då "jaha, har du spelat igenom alla spel?". "Nja, jag har väl spelat varje spel ungefär 10 minuter i snitt".

Jag tror faktiskt att det är så att om man betalar för sig och verkligen använder det som man köpt så lär man sig uppskatta och trivas med det man har. Visst kan man sukta och längta efter något nyare och något bättre, men samtidigt måste man någonstans nöja sig med det man har.

6 kommentarer:

Thomas sa...

Mac är det väl inget fel på. Väldigt väldesignad samt att den fungerar bättre än de flesta datorer.

Bra val att inte chippa din Xbox. Om du skulle chippat och gett vika för spelen när skulle du då ha tid att skriva dessa härliga inlägg?

Kör orginal.

Marcus sa...

thomas:
nepp, mac är det verkligen inget fel på, det är bara det att min budget inte riktigt tillåter en mac ännu, men den kommer... :)

Donsan sa...

Du verkar lite väl naiv - att din kollega inte uppskattade sina 40 spel lika mycket som du uppskattade dine 3 eller 4 spel har ingenting med betalningen att göra - Du skulle ha känt på samma sätt om du hade haft så mycket pengar att du kunda ha köpt hur många spel du ville. - Det är överflödet som tråkar ut - inte om du har betalt för det eller inte.

Marcus sa...

donsan:
Tycker att det är lite naivt att säga att överflöd tråkar ut. Tycker helt klart att man får en annan känsla för något om man köpt det. Man vet vilket jobb som ligger bakom produkten. Plus att man säkert funderat några gånger fram och tillbaka om man ska köpa spelet (i detta fall) eller inte och därmed byggt upp en större känsla redan där.

Donsan sa...

Marcus
Det är din högst personliga känsla - och det är helt OK - men det går inte att generalisera det.

Marcus sa...

donsan:
Ja, det är klart det är min åsikt, eller känsla. Fast jag fastslår fortfarande att man någonstans måste kunna nöja sig med det man har och lära sig att uppskatta det. Annars måste ju livet bli rätt trist, men även det är min personliga åsikt.