onsdag 20 februari 2008

Årets affärsidé?

En av de bästa affärsidéerna måste vara idéen att starta en bank. Jag tänker då framför allt på storbankerna som ofta kännetecknas av höga avgifter. Jag har tidigare skrivit ett liknande inlägg i ämnet som ni kan läsa om här: Fonderna och deras höga avgifter.

Orsaken till detta inlägg var att jag i förrgår var på universitetet och åt lunch med några vänner och kunde inte låta bli att tjuvlyssna på de som satt vid bordet bredvid då de pratar om räntor och sparande. En utav killarna som satt där hade märkt att han på sitt lönekonto inte hade någon ränta alls. Han funderade där tillsammans med sina vänner hur mycket banken egentligen tjänar på detta, särskilt eftersom många inte är aktiva och flyttar sina pengar till något mer fördelaktigt. Banken lånar alltså mycket pengar av sina kunder till ingen, eller nästan ingen, ränta alls medan de samtidigt lånar ut pengar till kanske sex procents ränta. En ganska bra deal för banken med andra ord.

Jag är själv kund hos en storbank som både har höga avgifter på många tjänster samt 0 % ränta på lönekontot. Nu ser jag en mängd andra fördelar att vara kund hos dem, men sedan jag blivit mer medveten om detta har jag startat sparkonto och aktie-/fonddepå på andra håll där det blir mer fördelaktigt för mig. Jag tycker man ska utnyttja de möjligheter som Internet ger oss genom att jämföra olika alternativ på ett snabbt och smidigt sätt. Sedan tycker jag inte att man ska vara rädd att sprida sina pengar på olika bolag, utan jag tycker man ska göra det som känns bäst och är fördelaktigast för en själv. Jag tror att dagens, eller morgondagens bankkunder inte enbart kommer att ha sina pengar i en bank utan ha en spridning på dessa. Så länge du har koll på var du har pengarna är det lugnt och med ett excel-dokument är detta inget problem.

3 kommentarer:

Linn sa...

haha, det brukar dessvärre alltid bli långa listor för mig. Tror att det avtar när jag förhoppninsvis efter studierna själv kan betala för mina behov :)försöker att inte vara materialist, men vissa saker behöver jag dessvärre.
kan man kostnadsfritt använda sig av flera olika banker? har en bank i nuläget, och för alltid över mina tacksamma csn-pengar till räntefonder och e-sparkonto för att använda dem när jag behöver (jag behöver dem ju alltid, men har jag inga pengar på mitt bankkort hindrar det mig från impulsköp). men om man vill ha en bank som bättre förvaltar pengarna, kan man ha det då också, eller måste man byta bank helt?

Miss Millionairess sa...

Mitt lonekonto har i England ger mig 6% ranta men enbart pga att jag bytte bank nar jag insag att det fanns battre konton att tillga an mitt lonekonto med 0,01% ranta - skam ar det!

Marcus sa...

linn:
ja, du kan ha flera banker kostnadsfritt på samma sätt som du kan handla mat från olika matvarubutiker utan att någon bryr sig. du behöver inte byta bank helt. jag har lönekonto på en bank och sparkonto på en annan samt fond- och aktiedepå på ett tredje ställe.

miss millionairess:
oj, det var inte illa. 0,01 % är verkligen skamligt, känns som det är lika bra att inte ha någon ränta alls då, nästan.