tisdag 29 april 2008

Rörliga kostnader

Jag skrev för några dagar sedan om fasta kostnader och tänkte att det kunde vara bra att jag skrev lite om rörliga kostnader.

Rörliga kostnader är en kostnad som varierar beroende på hur mycket man använder sig utav en viss produkt. Det kan handla om el, vatten, kläder etc. För att minska på sina rörliga kostnader handlar det helt enkelt om att använda till exempel mindre el. Nu kan man kanske inte sluta använda vissa saker helt, men jag tror att man kan använda det på ett smartare sätt. Man behöver till exempel inte låta datorn stå på när man inte använder den och så vidare. Man behöver inte heller låta elektriska produkter stå i stand by-läge. Läs mer om det här.

En stor rörlig kostnad för mig det är min bil. Igår var jag och tankade bilen och det gick loss på nästan 700 kr. Jag köpte även nya sommardäck som kostade totalt 2600 kr. När jag sedan skulle byta till sommardäcken idag råkade jag dra av en utav pinnbultarna. Nu måste bilen in på reparation för cirka 800 kr. Argumenten för att jag borde fixa upp min cykel och börja cykla till jobbet ökar för varje dag. Jag skulle spara uppemot 500 kr varje månad i bara bensinkostnad om jag valde cykeln istället för bilen. Räknar man även med övrigt slitage skulle jag spara ännu mer. På köpet skulle jag även få lite extra motion.

Vilken rörlig kostnad skulle du kunna minska på?

4 kommentarer:

S sa...

Men få se nu... Borde det inte vara Philip som fixar till den där cykeln??

Marcus sa...

s:
Haha, ja i ärlighetens namn är det nog så. Eller han hade väl lejt Anton till att göra det tror jag.

Unknown sa...

Ja, det är verkligen jag som borde fixa din cykel! (Hur ska jag ta mig ur det här nu?)

Marcus sa...

philip:
Ja, nu sitter du i skiten.