söndag 13 april 2008

Veckans spartips. Nummer 9

Ytterligare en vecka går mot sitt slut och jag tänkte ge er ett spartips. Denna gång handlar det om att betala sina räknar på ett billigare och smidigare sätt.

När man betalar en räkning betalar man många gånger en fakturaavgift på cirka 15 kr. På ett år blir detta (om det är en räkning man får en gång per månad) 180 kr. Har man då ett antal fakturor drar det snabbt iväg och blir en del pengar bara på grund av fakturaavgiften.

Min lösning och mitt spartips på detta är e-faktura! Med det innebär det att istället för att man får en faktura hemskickad får man den skickad till sin internetbank. Man får då logga in på sin internetbank och godkänna fakturan (om man vill ha den betald). Detta kostar ingenting och därmed har man sparat in 15 kr!

Andra fördelar med e-faktura är att man slipper sitta och knappa in OCR-numret. Jag tror inte att jag är ensam om att tycka att det är jobbigt att sitta och knappa in och kontrollera att man skrivit ner rätt siffror. En annan fördel är att man behöver inte vara orolig att det blir fel betalningsdatum eller belopp då allt redan är ifyllt och klart!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Ett annat tips är att ha alla löpande räkningar, typ hyra, telefon, tv osv på autogiro. Allt går av sig självt, under förutsättning att du har pengar på ditt konto.

Marcus sa...

anonym:
absolut, det fungerar det med. jag föredrar dock e-faktura eftersom jag då hinner kolla att allt på fakturan är okej innan jag godkänner. trots det har jag min ip-telefoni på autogiro :)

Anonym sa...

hej!
ja, men hur gör man om räkningen står på sambon och det är jag som betalar den? det måste ju vara samma person som står på räkningen som kontot tillhör,eller?
dessutom HATAR jag automatiska överföringar,vet inte varför, men jag vill betala själv, känns som att man har mer koll då!
jag har idag e-faktura på mobilerna...

Marcus sa...

ekonomitips:
Tror du kan kontakta företaget och be att du får räkningen istället för sambon, alternativt att sambon betalar och sen för du över motsvarande summa till honom/henne.