lördag 16 februari 2008

Veckans spartips. Nummer 4

"Pang!" sa det så var det lördag igen. Tycker veckorna går otroligt fort. Lördag är det idag och det innebär ett nytt spartips!

Denna vecka har jag tänkt att vi ska få ner elförbrukningen lite. Speciellt all onödig elförbrukning. Jag tror många med mig använder sig utav standby-funktionen på många av våra apparater. Man reflekterar inte över det särskilt mycket, men sanningen är att i längden blir det en del pengar samtidigt som det utgör en brandrisk. Enligt Energimyndigheten så går 30-40 procent av all energi som dina apparater använder under sin livslängd åt när de står i standby-läge. Totalt sett kan därför upp till 10 procent av din hushållsel gå åt till standby-läge. Visst kan man ha roligare för pengarna?

Något annat man kan göra är att byta ut sina glödlampor mot lågenergilampor. Enligt uppgift så räcker 1 kWh el till att få en lågenergilampa att lysa i 111 timmar medan en glödlampa bara lyser i 25 timmar. En viss skillnad med andra ord.

Mobilladdare är det lätt hänt att man glömmer i väggen när man laddat telefonen. Laddare fortsätter att dra ström även om man inte laddar telefonen.

Något vi har gjort i vårat hem för att underlätta avstängning av apparater är att vi använder oss utav grenuttag med strömbrytare vilket gör att vi bara behöver stänga av den och därmed stänger vi av flera energitjuvar.

I det här fallet gäller verkligen uttrycket "många bäckar små". Var del för sig kanske inte kostar så mycket, men när man ser att upp till 10 procent av ens hushållsel går åt till standby-läge är det faktiskt rätt mycket. Stäng av apparaterna ordentligt och var snäll både mot din plånbok och mot miljön!

5 kommentarer:

Thomas sa...

bra spartips! Man skulle egentligen ha en enda knapp för hela huset som stängde av alla apparater med stand-by funktion! Det vore något.

tinajo sa...

Jättebra att du påminner om detta, själv är jag manisk på att springa runt och stänga av alla stand by-funktioner..! Maken blir tokig på mig i bland, haha! :-)

Marcus sa...

thomas:
ja, det skulle man ha. man kan alltid använda sig av huvudströmbrytaren ;)

frisk ekonomi:
okej, det är bra att du är manisk på att göra det. jag måste erkänna att jag inte är den bästa i vårat hushåll på det, men jag har blivit bättre! :)

Miriam sa...

Läste i en tidning om en liten dataterminal som heter SBox. Man har den i sin lägenhet för att hålla kolla på sin förbrukning av el och vatten. Lättare att komma åt energitjuven. Kanske kunde va nåt?

Marcus sa...

miriam:
en ganska häftig grej. det kan absolut vara en bra grej att använda sig utav.