torsdag 17 april 2008

Inför privatekonomi i skolan

Allt fler unga människor har problem med sin ekonomi och skuldsätter sig. Antalet unga som inte kan betala sina räkningar ökar dramatiskt. Förra året ökade antalet betalningsförlägganden till kronofogden med 30 % hos personer i åldern 18 år. Detta tycker jag är en väldigt skrämmande stor ökning.

Jag hoppas verkligen, precis som jag nämnt tidigare, att det nu införs privatekonomi som skolämne. Jag kan minnas att vi några gånger på samhällskunskapen pratade lite privatekonomi. Vi fick göra en budget, men inte så mycket mer. Jag tycker man ska få lära sig mer ingående om krediter, lån, sparande etc. Jag tror att man skulle kunna göra det på ett roligt och inspirerande sätt. Fick man till exempel se på räntans kraft och vad ett sparande kan göra och samtidigt vad en skuld kan göra med ens ekonomi tror jag fler skulle undvika att ta lån och istället spara och tänka mer ekonomiskt.

Sedan hoppas jag verkligen att alla som har barn lär dem privatekonomi precis som man lär dem så mycket annat i livet.

En länk till en intressant artikel i ämnet: DN - Unga har noll koll på pengarna

3 kommentarer:

S sa...

Jag har för mig att jag fick lite privatekonomikunskap i hemkunskapen. Mellan matlagning och kunskapsöverföring gällande tvättande.

Anonym sa...

Jag tänkte precis påbörja ett moment med privatekonomi i Samhällskunskapen på gymnasiet. Några tips?
/Kickan

Marcus sa...

s:
Sant, det hade jag med...

Kickan:
Visa på hur man räknar ut verkliga kostnader. Till exempel vad tv:n som verkar så billig egentligen kostar när man betalat av den. Visa på fördelarna med sparande. Ge dem tipset att hålla nere de fasta kostnaderna.