tisdag 1 april 2008

Månadens fråga

Då var månadens (eller förra månadens) fråga avslutad. Frågan var om du (ensam eller tillsammans med någon) har eget företag. 42 personer svarade på frågan. Rösterna fördelades enligt diagrammet (som kanske inte är världens tydligaste) här nedanför.

De allra flesta (23 st, eller 54 % om man vill) svarade "Nej" på frågan. Detta var ganska väntat resultat tycker jag. Jag trodde dock att alternativet "Nej, men tänker starta" skulle få fler röster eftersom många som läser ekonomi-bloggar är sugna på att dra igång någon slags verksamhet, iallafall om man ska tro på de kommentarer man läser. Själv svarade jag "Nej, men tänker starta". Jag har några projekt som jag tror ska kunna vara lönsamma. Kommer att skriva mer om det när det blir aktuellt. Åtta stycken (19 %) har ett företag vid sidan av sina jobb (eller studier) och två stycken (4 %) driver företag på heltid. Skulle vara kul att få veta vad för slags verksamheter det är.

Sammanfattningsvis skulle man kunna säga att majoriteten av de som valt att svara på frågan är i ungefär samma situation som jag är. Detta tror jag gäller de allra flesta som läser min blogg också. Fast vem vet? Jag kan ha fel...

Om några dagar kommer en ny fråga, håll ögonen öppna!

6 kommentarer:

Anonym sa...

Ganskat väntat resultat skulle jag tro. Fast majoriteten av dem som "vill starta företag" kommer aldrig att göra det.

Livets detaljer:
http://gallimatias.webblogg.se/

Marcus sa...

henrik:
Det är nog sant. Frågan är då varför inte? Är det för krångligt, är det lathet eller vad kan det bero på?

Anonym sa...

Min tanke är att det oftast är den ekonomiska tryggheten som försvinner i och med att man satsar på ett eget företag som kan gå åt skogen. Har man då en familj där bara en vuxen person tjänar bra med pengar. Då har familjen förmodligen inte råd att låta denne person starta ett företag.

Sen är det också svårt att släppa en viss "garanterad" välfärd för att satsa på något riskfyllt. När man väl har mycket att förlora (bostad, familj att försörja, bil etc) då är det inte många som vågar sig på en satsning.

Livets detaljer:
http://gallimatias.webblogg.se/

Marcus sa...

henrik:
Att starta företag behöver inte vara riskfyllt. Man kan ju starta en verksamhet vid sidan av jobb till exempel. Då har man ändå lite trygghet kvar...

Unknown sa...

Håller HELT med marcus i detta! Det är en mycket bra idé om man inte har stort kapital, att starta företag vid sidan av sitt jobb. Då kan man starta försiktigt och lära sig väldigt mycket. Sedan, om man känner att man vill prova vingarna i större utsträckning, kan man exempelvis gå ner i tid på jobbet eller ta tjänstledigt för att satsa på företaget. Det förutsätter givetvis att man har ett anställningsavtal som tillåter det.

Marcus sa...

philip:
Och jag håller med dig eftersom du håller med mig :)