torsdag 3 april 2008

Har du en strategi?

De allra flesta skriver under på att det är bra att ha någon form av sparande. Sedan kan man ha olika åsikter om hur man ska spara. Allt ifrån att stoppa pengarna i madrassen till att köpa ryskt porslin. Hur man än väljer att göra tycker jag att man ska ha en strategi, eller ett mål.

Strategin kan vara uppbyggd på många sätt. Till exempel kan man ha en viss summa som mål, eller att man ska spara ett antal år. Personligen har jag börjat dela upp mitt sparande i olika längd. Så här ser min sparstrategi ut (eller så här är tanken att den ska se ut):

Buffert
1 år
3-5 år
8-10 år
För evigt

Tanken är då att ju längre spartid desto större risk är jag beredd att ta. För den kortaste samt buffert kommer jag bara att spara på sparkonto med bra ränta. Jag har inte fastställt hur stor del av min lön jag ska avsätta till varje del, men för tillfället går största delen till den ettåriga eftersom jag är på gång att köpa lägenhet och där behövs det lite extra kapital.

Varför ska man då ha en strategi i sitt sparande? Den största anledningen med det är att jag kan känna lugnet. Bara för att börsen och sparande tappar lite i värde en dag behöver jag inte känna mig sönderstressad, sargad och pank. Jag kan sitta lugnt i båten och invänta vändningen.

Nu måste jag göra mig i ordning för dagens arbetspass! Over and out.

2 kommentarer:

Simon sa...

Tänkte ta chansen att kommentera här nu när jag snubblade över din blogg. Kul att du skriver om ekonomi, ta en titt på verk av Tim Harford om du inte läst något av honom.

Jag har en strategi som jag kan dela med mig av. Sedan att den kanske är aggresiv och milt korkad är en annan femma.

Aktier i USA just nu eftersom dollarn är låg och IT företag har positiva utsikter.

Aktier i UK i Silverjet (exklusivt lågprisaffärsflyg) eftersom business class only-flygningar kommer att öka pga Heathrowstrulet och sparkrav.

Aktieobligation Kina med SEB i Sverige med bindningstid på fyra år eftersom många affärsavtal kommer att slutas under OS.

Sedan studielån från Sverige där ev överskott sätts in på Engelsk bank med 5-6 % sparränta.

Självklart kommer jag bli rik. Och det var ju det som var meningen med livet från första början.

Marcus sa...

simon:
Hade missat helt att du skrivit. Mycket intressant strategi. Ska kolla in Tim Harford.