måndag 7 april 2008

Hur marknadsför du dig?

Jag har varit på resande fot och därmed inte hunnit med att blogga. Var nere på Gotland i helgen och såg IKSU ta sig till SM-final genom att slå ut Endre.

Stor del av pengarna som idrotten lever av kommer ifrån sponsorer. Man skulle kunna säga att idrottsutövarna är vandrande reklampelare. Företagen som sponsrar ser möjligheten att få synas i olika sammanhang och därmed ge en positiv bild av sitt företag.

På hemvägen från Gotland pratade jag med några spelare om vikten av hur man uppträder även när man inte är på planen. Man tränger sig till exempel inte före i kön när man bär en lagtröja med tryck av sponsorernas namn. En sponsor vill självklart inte förknippas med något negativt.

När jag sedan satt för mig själv och funderade kom jag fram till att egentligen spelar det ingen roll om man representerar sitt lag eller om man bara är helt civil. Man marknadsför alltid sig själv. Du vet aldrig, personen som du fräser åt i kön kan vara den person som du någon dag senare sitter framför på en arbetsintervju. Jag skulle tro att man då ångrade fräsningen som man gjort någon dag tidigare. Lite nu och då läser man i tidningen att man ska vara försiktig med vad man skriver och gör på internet eftersom många företag kollar upp personer innan de anställer dem. Då kanske inte den där bilden från förra lördagen är så rolig som du tyckte när du laddade upp den.

Något som är värt att tänka på är hur andra uppfattar en. Vad skulle du få för bild om du mötte dig själv på gatan, över en lunch eller i något helt annat sammanhang? Klyschan "man får bara en chans att göra ett första intryck" är värd att tänka på. Eftersom ibland är ett första intryck enormt avgörande för att man ska få göra ett andra, ett tredje och ett fjärde intryck.

Glöm aldrig att du alltid marknadsför dig själv.

Jag sökte för skoj skulle på mitt eget namn på google för att se vad man kan lära sig om mig genom en enkel googling. Ni kan kolla själva vem jag är enligt google här.

Inga kommentarer: