tisdag 15 april 2008

Använd din kreativitet rätt

Natten mot söndag var det inbrott på kontoret där en av mina bästa vänner jobbar. När jag fick höra detta började jag tänka på vilken otrolig kreativitet och företagsamhet många brottslingar har. Ibland får man höra om kriminella nätverk som fungerar som vilket företag som helst, förutom att de sysslar med kriminella handlingar.

Hur skulle det vara om dessa skulle lägga sin kreativitet och företagsamhet på något som inte var kriminellt? Jag tror absolut att de skulle lyckas väldigt bra om de gjorde det. Det är verkligen synd att det någonstans gick snett för vissa människor.

Sedan började jag fundera på vad jag la min kreativitet, kraft och energi på. Gör jag sådant som jag brinner för och tycker är kul? Gör jag det för att jag vill eller för att någon sagt åt mig att göra det?

Det kan vara nyttigt att stanna upp ibland och tänka efter. Min vän Thomas, som driver bloggen avancemanget, citerade i sitt första inlägg en som var med i programmet "Kustbevakarna". Han hade sagt: "Livet är för kort för att man ska jobba med något man inte trivs med". Detta tycker jag inte bara gäller jobb, utan även sin fritid. Gör du det du vill på ditt jobb? Gör du det du vill på din fritid?

Detta blev kanske lite hoppigt och osammanhängande. Det började med kriminella och deras kreativitet och slutade med vad man gör av sin fritid, men jag hoppas att du någonstans kunde ana en röd tråd.

Inga kommentarer: