tisdag 22 april 2008

Fasta kostnader

En vän till mig lyssnade för någon dag sedan på Mix Megapol. Charlie Söderberg var gäst i programmet och han hade pratat ekonomi och då bland annat spartips. Hans absolut bästa spartips var att ha så lite fasta kostnader som möjligt.

Med fasta kostnader menas återkommande utgifter som inte är beroende på hur mycket man använder den produkt man betalar för, som till exempel hyra. Just hyran är i mitt fall den största fasta kostnaden. För tillfället kommer jag inte att göra något åt den eftersom jag väntar på att lägenheten jag köpt ska bli färdigbyggd så jag får flytta in där. När jag sedan flyttat kommer min kostnad på sikt att sjunka, dock kommer det vara en stor del av de fasta kostnaderna.

Charlie Söderberg berättade att han inte betalade någon hyra. Han bor i en lägenhet i en fastighet som han själv äger. Han finansierar sitt boende genom hyresintäkterna från de hyresgäster som han har. Detta är ett väldigt smart sätt att sänka sin boendekostnad. Kanske har man ett rum över (gärna med egen ingång) som man kan hyra ut.

En fast kostnad jag kommer att ta bort helt är mitt xbox live-konto. Jag utnyttjar inte den tjänsten lika mycket nu som jag gjorde tidigare och kan då lika gärna säga upp abonnemanget. Vill jag någon gång spela online jag kan betala för bara en månad eller liknande.

Jag ska senare göra en lista över de fasta kostnaderna som jag har och se om det är någon kostnad jag kan minska på. Sedan tänker jag var tredje månad kolla av den listan om det finns någon ny möjlighet att minska på någon kostnad. På detta sätt kommer jag få en ännu större koll på min ekonomi.

4 kommentarer:

Anonym sa...

hej!
ja visst är det så att man ska ha så lite fasta utgifter som möjligt.

Marcus sa...

ekonomitips:
Ja, helst inga alls!

Anonym sa...

Hej!

Hittade till din blogg och tänkte dela med mig av hur jag gör med mitt xboxlive konto. Jag köpte ett pre-paid kort från webhallen för 409kr som ger mig tillgång till xboxlive i 13 månader. Det är riktigt svårt att få de att sluta dra pengar från ens kort när man väl lämnat in ett kortnummer till de.
Klart de inte vill sluta, det är på det de tjänar pengar. Därför är xboxen så billig. Det är deras strategi.

Vissa fasta kostnader kan man inte göra så mycket åt, typ hyra, men många kan man faktiskt byta ut till billigare varianter.

Men tänk inte så mycket på hur du ska sänka kostnaderna, utan hur kan du göra för att öka intäkterna? (medans du så klart håller kostnaderna i styr... ;)

Lycka till!

Vänliga hälsningar,

Vasilis -aspirerande miljonär

Marcus sa...

Vasilis:
Det var inte alls svårt att få dem att sluta dra pengar. Jag ringde bara ett samtal så var det klart. Hon som jag pratade med på kundservice var trevlig och hade inga problem med att jag avslutade mitt konto.

Jag anser att man kan göra något åt alla fasta kostnader. Du kan flytta till ett billigare boende, hyra ut ett rum etc. etc.

Tycker absolut att man ska tänka på hur man ska sänka kostnaderna. Många gånger det som avgör om människor blir rika eller ej är hur stora utgifter de har, inte hur stora inkomster. Sen gör det ju inget om man hittar vägar till större inkomster.