onsdag 14 maj 2008

Problem och dyrare mat

Har hela morgonen försökt lägga in en ny månadens fråga, men det verkar inte vilja fungera som jag vill idag. Istället skriver jag några korta rader om matpriser, som även den nya frågan kommer att handla om.

Man kunde på di.se läsa för någon dag sen om hur mycket matpriserna ökat. Framför allt är det spannmålsprodukter och mejeriprodukter som ökat i pris. Dock ökar priset på uppfödningen av grisar och kycklingar på grund av det ökade spannmålspriset vilket medför ökade priser på gris och kyckling för oss konsumenter.

Personligen har jag inte tänkt så mycket på de ökade priserna. Oftast så storhandlar jag och då är det svårt att märka om en viss produkt ökat i pris. Det enda jag tänkt på är att margarinpaketet var någon krona dyrare när jag var och handlade.

Jag har skrivit ett antal gånger om hur man kan förbättra sin matbudget, länkar ut till dem i slutet av inlägget.

Länk till artikeln på di.se - Så mycket har matpriserna ökat

Blogginlägg om hur man förbättrar sin matbudget:
Veckans spartips. Nummer 9 (egentligen förra veckans)
Gårdagens storhandling
Veckans spartips. Nummer 3

1 kommentar:

Rikframtid sa...

Det är lite lurigt med matpriset man märker inte de små ökningarna på varje vara.