lördag 9 februari 2008

Veckans spartips. Nummer 3

Då har vi fått en ny lördag och det är dags för ett nytt spartips!

Något som jag och min fru gjort senaste tiden är att se över hur vi kan vara mer ekonomiska när det kommer till mat. Vi har alltid varit duktiga på att göra matlådor, men ofta har vi handlat varje gång inför middagen vilket ofta relaterar till att bli oekonomiskt då man många gånger köper något extra. Det vi börjat göra är att vi skrivit upp maträtter som vi vill äta i två veckor framåt. Sedan skrev vi ner allt som behövdes till dessa rätter och efter det blev det att storhandla. När man sedan kommer hem från jobbet kan man välja en rätt från listan och veta att alla ingredienser finns hemma. Otroligt smidigt! Sedan lagar vi fortfarande så att det blir matlådor, eftersom det är mycket mer ekonomiskt än att köpa lunch varje dag.

Självklart blir det lite kompleteringshandling eftersom man inte kan förvara mjölk hur länge som helst samt att det finns andra färskvaror.

Nu har jag inte räknat ut hur mycket pengar vi sparar på att göra detta. Det enda jag vet är att om jag skulle köpa lunch på jobbet varje dag så skulle jag lägga lite mer än 1000 kr per månad på detta. I ärlighetens namn så är det inte den ekonomiska aspekten som är det bästa med detta system utan det är bekvämligheten att inte behöva fundera varje dag på vad man ska äta utan det är bara att välja något från listan, laga och sedan njuta av den goda maten!

4 kommentarer:

Unknown sa...

Mycket bra tips! Kör stenhårt på samma koncept själv. Har dock inte riktigt kommit in i det här i Stockholm än, men räknar med att göra det.

Marcus sa...

philip:
Jag har ju fått viss inspiration från dig till detta leverne... ;)

Thomas sa...

Well, du har ju alltid grymma matlådor med dig på jobbet så du har verkligen lyckas göra god mat för lite pengar ;)

Marcus sa...

thomas:
Tack :) Känner pressen nu att ha bra matlådor med mig efter detta inlägg.