onsdag 27 februari 2008

Gårdagens storhandling

Igår hade vi (jag och min fru) projekt: storhandling. Jag har tidigare skrivit ett spartips som handlade om fördelen med att storhandla. Här kommer ni att få se det mer i praktiken.

Vi började med att göra en lista på 14 olika maträtter och skrev sedan upp vad som behövdes till respektive rätt. Vi brukar se till att laga fyra portioner mat av varje måltid så att vi får varsin matlåda dagen efter. Totalt blir det alltså 56 portioner mat. Sedan åkte vi iväg till affären och började packa kundvagnen full med mat. När vi fått med allt och vi passerat kassan kunde vi konstatera att vi handlat för 1139,50 kr. Då bör det tilläggas att vi även köpte andra förbrukningsprodukter som tvättmedel, tvål, tandkräm etc. Sedan kommer vi även att behöva kompletteringsköpa färskvaror som mjölk och sallad. Snittkostnaden per portion blir alltså ungefär 20,50 kr. Egentligen blir det billigare än så eftersom vi bland annat handlade cirka 500 g mer köttfärs än vad vi behövde så vi kan få ut några portioner köttfärssås eller liknande av den.

Det skulle kosta mig ungefär tre gånger så mycket om jag skulle köpa mat på jobbet än vad det kostar mig nu när jag har matlåda med mig. Dessutom tycker jag att jag (oftast) har mycket godare mat än vad restaurangen på jobbet erbjuder.

Här bjuder jag på vår matlista för de kommande dagarna:
Tacopaj
Enchiladas
Fajitas
Indiska biffar och potatis
Kotletter och potatis
Mangoköttfärssås och tagliatelle
Ugnsstekt falukorv
Lasagne
Kassler och ris
Chili con carne och ris
Hemgjord pizza
Fisk med äggsås
Kotletter med vitlökskorketter (eller "pärkulen" som jag kallar dem)
Kyckling rosépeppar

Nu får jag kanske höra att det inte är nog varierad kost eller något sådant, men det är väldigt gott iallafall!

8 kommentarer:

Miss Millionairess sa...

Matlador ar ju hur bra som helst och jag haller helt med om att de for det mesta ar godare for att inte tala om halsosammare an kopemat. Ibland ar det ju bara sa traaaaaaaakigt att laga, sarskilt nar man redan ar matt...

Marcus sa...

miss millionairess:
Ja, det är riktigt bra. Det blir inte lika jobbigt när man lagar lite extra när man väl lagar middag. Sedan har vi ett system där alla ingredienser finns hemma när man väljer en måltid från listan, detta underlättar otroligt mycket.

Unknown sa...

Grattis till att börja köra med veckohandlingsmodellen. Den funkar superbra och gör faktiskt att det blir en börda som släpps från ens axlar. Så upplever jag det iaf, jag slipper komma på vad jag ska laga och handla för dagen, allt (recept+ingredienser) finns redan hemma. Ser fram emot att komma igång med det igen, när vi får flytta in i vår nya lägenhet!

Marcus sa...

philip:
Tack ska du ha för tipset! Det är ju tack vare dig som vi börjat med detta. Idag blev det lasagne, vilken jag intog vid klockan 21 vilket är ovanligt sent då jag äter lunch 10:10 :)

S sa...

ÅH, jag längtar tillbaka till matlådetiden... Det kommer snart en dag då jag och Philip åter igen kan haka på den grejjen fullt ut. Nu är det mer sporadiskt. Man tjänar verkligen GRYMMA pengar. Vi handlade på en kooperativ butik förra veckan. Köpte i princip ingenting. 250:- . Sanslöst!

Thomas sa...

Enchiladas var det länge sedan man åt. God maträtt det. Tror jag lägger det på min egen lista till nästa inhandling ;)-

Marcus sa...

s:
Ja, jag vet. Det drar lätt iväg när man bara handlar sporadiskt. Man kanske borde prova det en månad och skriva upp allt man handlar bara för att se hur mycket det blir...

thomas:
Ja, det är sjukt gott!

klotljus sa...

Men hallo.. vad då inte varierad kost. Jag skulle GÄRNA äta er mat i två veckor!!! Jag tycker det är jätte svårt att hitta på vad man ska laga. DET är mitt stora problem. Det känns som ni äter väldigt god och annorlunda mat.
Hos oss är det Spagetti o köttfärssås varannan dag känns det som.