onsdag 7 maj 2008

Budgetera din tid

"Tid är allt du har" hörde jag en gång en psykoterapeut säga. Detta är något man inte tänker på allt för ofta. Kanske gör man inte det för att det kan vara en skrämmande tanke. Tid är allt vi har och vi får aldrig tillbaka den. Det är därför tid är bland det finaste man kan ge en annan människa. Eftersom tid är det enda vi har och många gånger känns det som vi har allt för lite tid, så är det viktigt att man gör det bästa man kan av den. Ett steg till att använda sin tid bättre är att göra en tidsbudget.

Med tidsbudget menar jag att man gör en lista eller liknande med vad man vill få gjort. Sedan får man välja på vilken nivå man vill göra denna lista. Vissa kanske behöver en detaljerad lista med tider när det och det ska göras medan andra klarar sig med en post it-lapp.

Nu kan detta kännas som ett väldigt inramat och tråkigt liv, men detta kan göra att livet blir mindre inramat och mindre tråkigt. Jag kan för egen del säga att jag inte är särskilt bra på att lägga upp min tid. Många gånger kan det nästan kännas precis som Gyllene Tider sjunger: "äta, jobba, sova, dö". De flesta gånger när det känns så för mig är när jag inte får någonting gjort när jag kommit hem från jobbet trots att jag har massor att göra. Har jag då gjort en lista på vad som behöver göras blir det i mycket större utsträckning gjort och jag mår mycket bättre.

Nu finns det människor som får saker gjorda utan att skriva någon lista och det är människor jag ser upp till! Men som sagt, kom ihåg att tid är allt du har och du får den aldrig tillbaka.

Inga kommentarer: