tisdag 6 maj 2008

Det ska vara roligt

Gång på gång hör jag från vissa av mina arbetskamrater att ekonomi mest känns som något betungande och trist. "Pengarna bara försvinner" och liknande kommentarer är rätt vanliga. Många gånger känns det som att det är raka motsatsen till vad jag tycker och känner. Jag tycker att det är roligt med ekonomi och att pengarna inte bara försvinner. Varför är det så för mig och inte för alla mina arbetskamrater? Lönen är ju i princip densamma.

En anledning är, som jag skrivit om ett antal gånger tidigare, ekonomisk apati. Många ser inte vilka möjligheter de har, utan de ser bara en enda stor rundgång av pengarna. Lönen kommer, räkningarna betalas, resten försvinner, lönen kommer, räkningarna betalas osv. Med andra ord kan man säga att man sitter fast i det så kallade "ekorrhjulet". Istället för att försöka ta sig ur hjulet så springer man på. Inte särskilt roligt i längden.

Nu lever också jag i ekorrhjulet, men jag har tänkt att ta mig ur hjulet och ha roligt på resan dit. Det jag har gjort är att engagera mig mer i min ekonomi. Jag har strukturerat upp mitt sparande och satt upp vissa mål. Sedan kan jag varje månad följa och se hur mitt sparande växer och utvecklar sig. Jag måste säga att det är en rolig och inspirerande läsning när man ser att ens sparande växer.

Något annat som gör ekonomin roligare för mig är en del vänner som delar samma intresse som jag har. Med dem kan jag dela tankar och idéer. Som med så mycket annat är det bra att ha människor runt omkring sig som man kan bolla tankar med.

Sedan finner man otroligt mycket inspiration i alla ekonomibloggar. Dessa gör att man tycker att ekonomi blir roligare.

Om du inte förstått vad jag vill få fram med detta inlägg så är det att ekonomi ska vara roligt och inte något tråkigt. Gå in på rakna.net och se vilka möjligheter som finns för dig och din ekonomi på en gång!

2 kommentarer:

S sa...

I believe that Philipen är en av de vänner som du delar intresset med!

När kommer ni ner??

Marcus sa...

s:
Japp, han är en i den skaran.

Jag vet inte när vi kommer ner. Frida åker ner nästa helg, men jag kan inte då eftersom jag ska till Tjeckien den helgen, men jag ska försöka hitta ett tillfälle.