måndag 26 maj 2008

Tillbaka

Nu är jag tillbaka från Tjeckien. Har faktiskt hunnit varit hemma ett par dagar, men inte skrivit något förrän nu. Det var en intressant resa på många sätt.

Tjeckien är ett land som börjat utvecklas och röra sig framåt efter att ha varit hårt hållet under kommunismen. Pratade med en del människor som berättade hur det var att leva under kommunismtiden. Jag hade aldrig förstått, och kommer nog aldrig att göra det, hur hårt hållna människorna var av regeringen. Till exempel bestämde regeringen menyerna på restaurangerna, och inte bara det, de bestämde även recepten så det skulle vara lika överallt. Fick flera exempel på hur regeringen styrde allt och tog kreativiteten och initiativen från människorna.

Jag tror att människan bland annat har fått kreativitet och initiativförmåga nerlagd i sig. Sedan kan jag inte förstå varför det fortfarande finns människor som vill ha ett kommunistiskt styre när historien gång på gång visat att det är en ideologi som inte fungerar i praktiken.

På tal om något helt annat så hörde jag just på nyheterna att det börjar vara hög tid för att boka julbord på de populära ställena nu...

3 kommentarer:

Anonym sa...

Oj! Redan? Måste ner på Blå köket och boka imorgon!

Marcus sa...

en enkel riddare...:
Ja, man får inte ligga på latsidan nu... ;)

Sjukpensionären sa...

Verkar inte finnas många människor man träffat som levt under kommunism som har något positivt alls att säga om det. Det är nog bara i teorin det fungerar..