lördag 31 maj 2008

Bort med småskulderna?

Läste nyligen på di.se att betalningsanmärkningar under 2500 kr i framtiden inte kommer att redovisas till kreditgivare. Rent spontant tycker jag att detta verkar som ett dålig förslag då det känns som att fler som inte kan hantera sin ekonomi lättare kan få lån och därmed sätta sig själv i ännu större problem. Det blir med andra ord lättare att hamna i den negativa spiralen som jag skrev om i mitt förra inlägg. Sedan tycker jag att kreditgivaren har rätt till att veta om personen som ansöker om ett lån eller en kredit är skötsam och kommer att betala igen pengarna. I artikeln kan man även läsa att hälften av de personer som fått en betalningsanmärkning i kronofogdens register får en till inom tolv månader. Även detta tycker jag pekar på att även betalningsanmärkningar under 2500 kr ska redovisas till kreditgivare.

Hur som helst, detta är bara mina spontana tankar kring detta. Jag kan ha fel, vad tycker ni?

Länk till artikeln: di.se - Småskulder tas bort ur register

2 kommentarer:

Sjukpensionären sa...

Betalningsanmärkningar kan vara något positivt också. Jag har kvar som inte kommer vara borta förräns om ett par år. Det är bra på så sätt att man inte tar några dumma krediter eller köper på avbetalalning i impuls.
Skulle iofs inte göra det om jag inte hade några heller.

Det värsta är ju helt klart att få tag i bostad när man har anmärkningar. På så sätt kanske det är bra att man slipper anmärkningar för småbelopp.

Marcus sa...

sjukpensionären.se:
Ja, det är kanske lite hur man ser det, men det är bra att vända allt till något positivt! :)

Ja, det är en knepig fråga. Kanske skulle det finnas någon form av skala? En för mindre och en för större skulder eller liknande.