måndag 31 mars 2008

Veckans spartips. Nummer 9 (egentligen förra veckans)

Många saker kan man istället för att köpa det, göra själv. Något som man kan spara en hel del på är att baka bröd. Bröd är egentligen ganska dyrt när man köper det i affär. Nu har jag inte ägnat tid åt att räkna ut vad man tjänar på att baka själv, men istället bjuder jag på ett recept på ett gott bröd. Nu är inte detta det billigaste brödet man kan baka, men kanske det godaste.

God Limpa

3 st. folieformar

5 dl. Vetemjöl

3 dl. Rågsikt

2 dl. Grahamsmjöl

2 dl. Kruskakli

2 dl. Fiberhavregryn

4 tsk. Bikarbonat

1 tsk. Salt

½ dl. Rapsolja

2 dl. Mörk- eller matbrödssirap

1 l. Lättfil (istället för fil använde vi mild lättyoghurt vanilj)

Allt blandas och hälls i smorda formar. Grädda i 70-100 minuter i 175°.


Hoppas att ni finner att brödet smakar bra!

8 kommentarer:

Anonym sa...

Skriv lite roligare inlägg tack!
På senaste tiden skriver du mycket mindre samt verkar det som du helt struntar i vad du skriver.

Skärpning!

Anonym sa...

jag tycker du skriver fint. du kan få va min privatekonom, som inte bara tipsar om fonder utan bjuder på ett brödrecept lite då o då. du har lixom lite mjöl på manschettknapparna hela ti'n.
/marki

Unknown sa...

Själv tycker jag bloggen är ett genistycke! Det är vardagsekonomi det handlar om, och det tar den verkligen upp! Gillar när det är hands-on.

S sa...

Om man inte gillar det man läser behöver man inte fortsätta läsa...ett konkret tips bara.

I like.

Anonym sa...

Har just gjort samma sak.
Fast jag tog den lite enklare varianten och köpte Pauluns Brödmix (Moderna Brödmixen) den är extra proteinrik.
Pauluns prylar är ju lite dyrare men den kostade 23,90 på maxi och det räcker till 2 bröd. 23,90/2= 11,95 alltå 12 kr gemfört med Axa brödet på ca 22 kr som jag brukar köpa.. Bra deal :)
/Anton Aka Coleman

Marcus sa...

anonym:
Vad vill du att jag ska skriva om som är roligare? Jag försöker skriva så ofta som möjligt, men tyvärr måste jag jobba och göra annat också. Men jag struntar absolut inte i vad jag skriver.

marki:
Tack för uppmuntran!

philip:
Du har fattat galoppen! ;)

s:
Sant. Sen kan man ge saker en andra chans, men gillar man det inte då heller kan man gå vidare. Min blogg är ju inte den enda bloggen...

Coleman:
Ska testa det! Tack för tipset!

Anonym sa...

Ojdå, nu blev jag missförstådd. Jag ser nu att mitt inlägg (det första inlägget) blev lite hårt skrivet.

Jag gillar verkligen din blogg och läser den allt som oftast. Jag menar bara att den har gått lite från att dra fram riktiga spartips till att visa brödrecept.

Konkreta förslag:

Månadens Förebild (sparsamma typer)

Jämförelser mellan olika produkter(självklart inga regelrätta undersökningar då du jobbar och allt annat)

Hänvisningar till artiklar/bloggar (Råd & Rön, andra ekonomibloggar)

Skriv om onödiga prylar som man egentligen inte behöver, t.ex. bil och hur mycket man tjänar på att cykla

Keep on rocking!

Marcus sa...

anonym:
Då förstår jag dig bättre :) Ska försöka få mer sådant i min blogg, men det kan nog fortfarande komma något brödrecept och liknande :)