tisdag 25 mars 2008

Mat för kommande dagar

Nu är jag nyss hemkommen från en storhandling av mat. Sist jag och min fru var och storhandlade skrev jag om det plus att jag skrivit om det en gång i veckans spartips. Jag länkar ut till dessa i slutet av detta inlägg. För ni som glömt eller inte orka läsa de gamla inläggen om detta ämne kan jag iallafall kort berätta om hur vi tänker och gör kring matinköp. Vi börjar med att göra en lista på 14 maträtter (denna gången blev det bara 11 stycken eftersom vi har tre rätter kvar sen förra gången) och vilka ingredienser de innehåller. Sedan åker vi och köper detta. När man sedan kommer hem från exempelvis jobb och ska göra middag väljer man en rätt från listan. Detta är otroligt praktiskt då allting finns hemma. Sedan ser vi till att laga så pass mycket att det blir matlådor till dagen efter. Här får ni se vilka maträtter som ska intas de närmaste dagarna:

Korv Stroganoff och ris
Kassler och ris
Hemgjord pizza
Kyckling rosépeppar
Kycklingwok och nudlar
Ugnspannkaka
Pasta med ost- och skinksås
Fisk med äggsås
Pannbiffar med pasta
Lasagne
Mangoköttfärssås med pasta

Sedan har vi en fiskrätt, chili con carne och tacopaj kvar från förra matlistan.

Kostnaden för denna handling var 1084,00 kr. Då bör tilläggas att vi även handlade andra varor än enbart ingredienserna till de olika maträtterna.

Länkar till tidigare inlägg:
Gårdagens storhandling
Veckans spartips. Nummer 3

7 kommentarer:

Unknown sa...

Mangoköttfärssås! Coolt!

S sa...

Tycker minsann att ni ska prova receptet jag har i min blog också. Det blev tok-gott!! Inte alls svårt att göra heller.

Men man kan med fördel hjälpas åt att hacka ingredienserna. Annars gick det väldigt fort att göra!

Thomas sa...

Bra handlat! 14 rätter. Inte klokt vad ni planerar bra! Synd att jag inte får se dessa matlådor i verkligheten nu när jag skall vara ledig.

Marcus sa...

philip:
Det är hur gott som helst!

s:
Att jag inte tänkte på det när vi skrev listan. Jaja, det ska provas! :)

Karriärmorsa sa...

Väldigt smart! Jag försöker planera lite efter affärernas lockvaror i reklambladen. Går bra ibland men iblad blir det lite väl mycket falukorv...
;0)

//KM

karriarmorsa.blogspot.com

Anonym sa...

Jag delar lägenhet med två andra killar och vi kör på samma kocept. Storhandla 1 gång per vecka vilket kostar oss i snitt 1500-2500 kr per månad (beroende på hur mycket man har kvar sedan föregående månad) för tre killar i 25-årsåldern.

http://gallimatias.webblogg.se

Marcus sa...

thomas:
Du vet vi vilka tider vi äter lunch. Du är välkommen då ;)

karriärmorsa:
Ja, det är faktiskt en bra idé. Jag tycker det är bra för inspirationen också.

anonym:
Fortsätt så! :)