söndag 16 mars 2008

Veckans spartips. Nummer 7 (en dag försent)

Igår var det lördag och då skulle det normalt ha kommit ett spartips, men det gjorde det inte så det kommer idag istället. Mina spartips handlar om både stora och små saker. Detta för att jag ska kunna presentera ett nytt spartips (nästan) varje lördag. Denna gången är det ett mindre spartips, men ändå ett spartips.

Igår var det final i melodifestivalen och min lägenhet var fylld med folk. Det var 12 personer och en hund. Istället för att ha köpt hem några olika 1,5 liters läskflaskor hade jag en back med läsk. Detta för att det blir mycket billigare samtidigt som valmöjligheten ökar. Vi brukar passa på att köpa en back (eller "drickaback" som vi säger här uppe i norr) när vi storhandlar då affären har något som kallas för "läskstegen". Detta betyder att ju mer du handlar för desto billigare blir backen. När vi nu får panten tillbaka har vi betalt 1 kr per läsk. Inte mycket om du frågar mig.

Detta spartips får ställa sig i raden av "många bäckar små-tipsen". Sedan är fördelen med detta, som jag nämnde tidigare, att det blir fler valmöjligheter för mig och för de eventuella gästerna.

2 kommentarer:

Thomas sa...

Fint litet spartips. Bara det att det är väldigt drygt att panta. Helst när det var och varann gång blir fel på maskinen och den börjar tjuta. Varför fungerar de oftast inte?

Marcus sa...

thomas:
Jag tror bara det är du som har otur. De fungerar oftast för mig. Har bara haft problem en gång tror jag. Tycker dock att maskinerna man pantar burkar i var bättre förr. Nu får man ibland skicka burken två gånger för att den ska registreras.