torsdag 13 mars 2008

16 timmar och 12 minuter

16 timmar och 12 minuter blev mitt arbetspass idag. Känner mig lite smått trött nu, men snart ska jag få krypa ner under täcket. Nu har jag helg, iallafall från mitt betalda jobb. Har bara mina ideella åtaganden kvar. Dessa ger inga pengar, men desto mer på glädjekontot (vilket har väldigt bra avkastning ;))

När jag jobbar har jag mycket tid att tänka. För er som inte vet så jobbar jag som montör på Volvo Lastvagnar där jag skruvar ihop lastbilshytter. Detta kräver inte världens största tankeverksamhet från min sida så jag får mycket tid att planera saker och ting. Jag har tänkt och funderat mycket på min framtid. Det tankarna rör sig kring mest just nu är om jag ska börja studera och i sådana fall vad. Det skulle vara roligt att få prova på studentlivet med allt vad det innebär (tentaångest, sista minuten-inlämningar, etc.). Samtidigt som det är väldigt skönt att ha ett jobb som generar en inkomst varje månad. En annan sak som är svårt är att veta vad jag ska/vill studera. Jag brukar säga att jag har alldeles för många intressen och att jag trivs med det mesta. När jag läser utbildningskataloger verkar nästan allt falla mig i smaken. Jag måste nog ändra mitt synsätt och se det som en fördel att jag har många intressen, det borde ju inte spela någon roll vad jag väljer eftersom jag borde trivas med det.

Nej, nu är jag för trött för att fortsätta skriva.

6 kommentarer:

S sa...

En utbildning kan väl vara en investering!?! Om det inte ÄR en investering.

Jobba extra under tiden. Då är det inga problem rent ekonomiskt. Speciellt inte eftersom ni är två i hushållet också! Jag hade ju en hyra på 4300, bara hyresmässigt. Sjukt bortkastade pengar, men det gick!

Kurskatalogerna kan dock vara lite märkliga att läsa. Ordet design kan betyda många olika saker exempelvis...

Marcus sa...

s:
Håller med dig. Ekonomisk kommer det att fungera, med extrajobb behöver vi inte ta några studielån heller vilket jag hoppas vi klarar oss utan.

4300 är hög hyra när man bor själv, men du bodde fint! :)

Jo, jag vet att de är märkliga. Det är väl därför man tycker att allt låter intressant... :)

Sjukpensionären sa...

Jag tror människan är skapt och mår bäst av att jobba med kroppen egentligen. Är ju lite ute nuförtiden att "arbeta" på riktigt.
Tycker inte att man nödvädigtvis har kommit längre i karriären bara för att man har en akademisk utbildning.
Snart kommer det säkert bli ett jätteöverskott på akademiker med då ingen vill jobba inom industrin eller vården.

Vet inte vad jag ville ha sagt med det här. Var stolt!

Admin sa...

Tycker det låter toppen att tycka allt i katalogen låter intressant. Två tips till dig:

1) Välj en hel utbildning, inga lösa kurser. Ger både trevligare sammanhållning eftersom man går samma personer hela tiden (i princip) och ser bättre ut på CV:t än ett ihopplock av olika småkurser.

2) Välj det som ger mest betalt och där framtidsutsikterna samtidigt ser goda ut. Du kan titta på amf (tror jag) för att se prognosen för olika jobb. T ex journalister finns det ett stort överskott på.

Alltså: Tycker du juristlinjen verkar kul men även journalistlinjen - välj jurist.

Admin sa...

Sjukskriven: Jag tror människan mår bra av att röra sig mycket varje dag, men inte att arbeta med kroppen. Leder ofta till utslitningsskador etc i längden. Om alla däremot skulle ta en entimmes promenad till och från jobbet skulle vi nog vara superfriska.

Marcus sa...

sjukskriven:
Jag är stolt över mitt jobb, det är inte det. Känner bara att jag vill ha större utmaningar och mer inflytande över mitt jobb än de som jag har idag. Tror vi behöver någon slags balans i livet där vi både vår hjärna och vår kropp stimuleras och aktiveras.

finanskvinnan:
Kloka råd. Tack!