onsdag 19 mars 2008

Dålig planering

En vanlig skuldfälla för många människor är dålig planering. Många människor har ett konto för oförutsedda utgifter, men jag tycker även att man ska ha ett konto för förutsedda utgifter. Vad menar jag med det? Jo, om man till exempel planerar att få barn kommer man säkerligen att behöva en kombi inom några år. Kanske behöver man även byta till ett större boende. Många gånger under ens liv kommer man att mötas av ökade utgifter som egentligen är väntade. Det behöver inte komma som en chock, med lite planering och framförhållning har man råd att till exempel byta bil, byta boende etc. Mitt tips är att du sätter dig ner och ser över din framtid. Hur ser ditt liv ut (eller hur vill du att ditt liv ska se ut) om ett, tre, fem, sju, tio år? Nu vet jag att man inte kan planera allt. Att det då och då händer saker som kan förändra allt i ens liv, men det är inget argument till att inte planera och blicka framåt. Med planering undviker du ekonomisk apati!

På tal om någonting annat fick jag idag ett mail där det stod att jag var omnämnd (eller de hade länkat till min och andras ekonomibloggar) på Överblick. Jag har själv inte hunnit kolla in den sidan så mycket, men den verkar lovande! Kolla in den du med!

Nu har även fondmästerskapen dragit igång! Återkommer med rapporter hur det går för mig i mästerskapet senare.

Inga kommentarer: