fredag 14 mars 2008

Tips om en bra föreläsning

Idag satt jag och åt lunch vid tv:n. Efter lite zappande hamnade jag på SVT24. Såg där slutet på något samtal som S-kvinnor hade. När det var slut började en föreläsning från wellnessmässan. Han som talade var Nils Simonson. Han är hjärnkirurg och titeln på hans föreläsning var "Varför mår vi så dåligt när vi har det så bra". Nu hann jag inte se slutet eftersom jag skulle iväg, men det jag såg var mycket intressant. Sedan var han fantastiskt rolig. Det var hans skämt som höll mig kvar vid tv:n. Han pratar mycket om att vara optimistisk och att många gånger dra ner på tempot. Nils har tittat på vad alla de stora genierna har gemensamt (han gjorde det för att förstå varför inte han blivit något geni, han är ju bara hjärnkirurg...) och upptäckte att alla gick promenader. Han visar sedan på vad som händer i kroppen när vi promenerar och varför det är så viktigt. Sedan visar han oss en mängd andra intressanta saker. Det jag inte kan hålla med Nils om är hans prat om evolutionen eftersom jag inte tror på evolutionsläran.

Jag vill rekommendera dig starkt att titta på denna föreläsning!

Länk till föreläsningen: Nils Simonson - Varför mår vi så dåligt när vi har det så bra?

6 kommentarer:

Admin sa...

Du tror inte på evolutionen...? Märkligt. Kristendom?

Jag ser det inte som något man kan välja att tro eller inte tro på. Det är fakta. Men det är bara min åsikt.

Unknown sa...

finnanskvinnan:
Roligt att du tycker att evolutionsTEORIN är fakta! Eller att man inte kan välja att låta bli att tro på den? Kanske baserat på läroböcker från skolan som lär ut att det är fakta? Det är egentligen tragiskt, men. Själv tror jag på mikroevolution men inte makroevolution. För mig är naturen själv nog bevis att det inte är en slump.

Admin sa...

Philip: Att evolutionen existerar ser jag som fakta, ja.

S sa...

Det finns även en bok om ämnet. "Varför har vi det inte bättre när vi har det så bra?".Skriven av Per Arne Dahl.

Anonym sa...

Riktigt rolig föreläsning faktiskt!

Marcus sa...

finanskvinnan:
Nej, jag tror inte på evolutionsteorin. Tycker det är en alldeles för osäker teori. Fred Hoyle, en engelsk astronom, räknade ut sannolikheten av att livet skulle ha uppkommit av sig själv. Han kom fram till att det var lika stor sannolikhet som att en tornado som sveper genom ett skrotupplag skulle tillverka en Boeing 747 av materialet som finns där. En skapelsetro är enligt mig mycket mer trolig.

philip:
Håller med. Mikroevolution kan man inte förneka. Sedan är det tragiskt att skolan lär ut att evolutionsteorin är fakta.

s:
Sant så sant. Den kan man borde läsa.

charlie:
Kan inte annat än hålla med :)