torsdag 21 februari 2008

Månförmörkelse, Oprah och fondmästerskap

Inatt var det månförmörkelse. Jag hade läst att mellan klockan 04:00 och 04:45 skulle månen vara helt röd och bestämde mig därför att ställa väckaren och gå upp och titta på denna. Jag ställde väckaren på 04:15 och eftersom jag slutade jobba klockan 00:00 var jag inte direkt världens piggaste människa som steg upp. Tyvärr var det helt molnigt och omöjligt att se. Jag fick med andra ord gå och lägga mig igen för lite mera sömn. Jag tycker att det är häftigt med naturfenomen och ställer gärna väckaren för att få uppleva sådana.

När jag sedan vaknat satt jag lite framför tv:n och åt frukost. Fastnade vid Oprah då det handlade om privatekonomi. "Experten" som var gäst hos Oprah sa en hel del kloka ord. Många människor förväntar sig magi av dessa människor medan råden de får ofta bara är rent bondförnuft, som till exempel "sälj huset och flytta till ett billigare boende om du inte har råd med huset". Något jag tyckte var extra bra var att hon sa att den bästa ekonomiska rådgivaren du någonsin kommer att ha är den du ser i spegeln eftersom ingen kommer att bry sig mer om dina pengar än vad du gör. Hon menade att allt för oftast är bankernas ekonomiska rådgivare inget annat än försäljare, vilket jag i stort kan hålla med om. Vi har idag tillgång till mycket information tack vare tidningar, radio, tv, Internet, böcker etc. där vi kan bli mer pålästa vad gäller ekonomi. Man ska också våga lita på sin magkänsla och känner man sig osäker vad man ska satsa på är det bättre att vänta tills man vet säkert än att bara placera pengarna någonstans som inte känns riktigt bra.

Sedan har det blivit dags för fondmästerskap! Det är swedbank som anordnar tävlingen som håller på i ungefär ett år. 100 kr är anmälningsavgiften och man får 100 000 kr i fiktiva pengar att placera. Den som sedan lyckats bäst vinner 1 000 000 kr (riktiga pengar). Alla som får en placering bland de 10 bästa vinner pengar plus att det finns ett antal spurtpriser. Jag har själv tänkt deltaga, mest för att det är roligt. Har inte allt för stora förhoppningar eftersom det gäller att ha ett kortsiktigt tänk vilket inte är min starka sida. Ni kommer iallafall lite nu och då att få rapporter här i bloggen hur det går för mig. Till och med den 16/3 har du på dig att anmäla dig.

Länkar angående dagens inlägg:
DN- Månförmörkelse över Sverige
Fondmästerskapen - tävla och bli Sveriges nästa fondmiljonär

6 kommentarer:

Cosmo girl sa...

Skulle gärna vara med i fondmästerskapet, tyvärr är jag sämt på fonder eftersom jag bara investerar i förnybar energi. Men det gröna hjärtat mår bra av det, även om plånboken tar stryk...

Marcus sa...

cosmo girl:
Jag kan inte säga att jag är någon expert, jag tar det mest som en rolig grej :) Sen kommer man säkert att lära sig en massa på kuppen också :)

Anonym sa...

Bra att du tar upp vilka mängder av alternativ eller i alla fall komplement som finns till bankens "rådgivare" idag. Tråkigt nog är många väldigt auktoritetstroende och ser banken som någon slags pålitlig statlig myndighet. Som om myndigheter skulle vara pålitliga ;-)

Marcus sa...

improve:
Ja, jag vet själv hur man känner sig när man sitter på banken. Man litar många gånger blint på vad de säger. Det låter ju så bra. Det gäller att komma ihåg att allt som låter bra är inte bra, åtminstone inte det bästa.

Sjukpensionären sa...

Kollade med på oprah idag. Kul att veta att det finns fler än mig som har tiden att kolla på eftermiddags shower (; Alla hemmafruar i usa sitter visst bänkade framför sådana här program.

Marcus sa...

sjukskriven:
ja, jag är ledig ibland när oprah sänds och då blir det att man slötittar. titt som tätt är det något intressant som tas upp där.