tisdag 22 januari 2008

Ekonomisk apati

Något jag tycker märka då och då, inte minst på mitt jobb, är att det råder en ekonomisk apati. Med det menar jag att man inte har någon framtidstro för sin ekonomi. Man känner bara en hopplöshet och en likgiltighet inför sin ekonomi och sin framtid. Detta är en stor orsak varför många aldrig får uppleva en stark ekonomi.

Ens ekonomi kan man se på två sätt, antingen kan man se det som ett problem eller som en möjlighet. Allt för många gånger får man höra kommentarer som "hade jag bara 100000 kr skulle jag..." eller "om jag bara fick högre lön skulle allt lösa sig". Visst, många av ens drömmar skulle kanske snabbare gå i uppfyllelse om man hade x antal kronor eller om man fick en högre lön, men nu är man i den situation som man är i och då gäller det att börja där.

Vilka möjligheter finns i din ekonomi? Denna månad är det läge för dig som arbetar att öka ditt sparande eftersom du får ut mer av din lön tack vare större jobbavdrag och lägre skatter (jag vet att vissa skatter har ökat, men genomsnittligt har skatterna minskat). En fantastisk möjlighet med andra ord att ta ett kliv mot en starkare ekonomi!

Nu kanske du som läser tänker "jaja, jag kanske lider av ekonomisk apati. Jag har inga större förhoppningar och inte som mål heller att ha en massa pengar, men jag klarar mig och det går runt." Jag förstår att du kan tänka så och jag menar inte att många människor lever i fattigdom och misär bara för att man lider av ekonomisk apati. Det jag vill visa på är att det är väldigt lätt att hamna där när man lider av ekonomisk apati. Vad skulle till exempel hända om du blev långtidssjukskriven? Hur många oförutsedda utgifter klarar du på en och samma månad?

Avslutar med en länk till en solskenshistoria som visar att man inte behöver ha en massa pengar för att bli rik.

Blev rik - utan en sparad krona.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Tyvärr så hänger ju inte ofta hög lön ihop med att man sparar (och på så sätt lätt), om man hade lust bygga en ekonomisk buffert. Det avgörande är hur man är som person. Vissa är slösare, vissa är sparare. Så har det alltid varit och kommer alltid vara. För den som har en högre lön och utan problem skulle kunna spara mellan 5-9 tusen i månaden ser ofta till att köpa saker/investera i saker som gör att man fortfarande inte kan spara en krona. Vilket är synd. För en buffert behöver man när man minst anar det och då är det rätt skönt att man sparat undan lite.

Marcus sa...

thomas:
Visst är det så. Jag tror att om folk var medvetna om vad ett sparande ger för effekt på ens ekonomi skulle fler välja att spara. "Många bäckar små" är ett begrepp som verkligen stämmer, särskilt när man lägger till ränta på ränta-effekten på det...

Low sa...

Jag tror absolut inte på dravel om spara och slösa personligheter. Det handlar om uppfostran och kunskap me rän något annat. Det påverkar naturligtvis lite beroende på personlighet men man kan ändra det som allt annat med sig själv. Kräver hårt jobb dock. Allt är möjligt och jag gillar Ekonomi bloggar, folk borde lära sig mer om sin ekonomi.