söndag 19 oktober 2008

Spara smart

Det kommer nog inte som någon nyhet att jag tycker att det är bra att spara. Dock tycker jag det är viktigt att spara på ett smart sätt. Det är lätt att ryckas med i en sparform bara för att man får en väldigt hög ränta. Hög ränta är bra att man har på sina sparpengar, men har man ett "vanligt" sparkonto tycker jag att det är viktigt att man omfattas av den svenska insättningsgarantin.

Insättningsgaranti är, precis som namnet antyder, en garanti för att du får tillbaka de pengar du satt in om banken till exempel skulle gå i konkurs. Upp till 500 000 kr får man tillbaka vid exempelvis konkurs för den berörda banken. Orsaken till att vi har en insättningsgaranti är bland annat att det i tider, som denna, då världsekonomin svajar och är rejält osäker inte ska bli ett massivt uttag ur bankerna vilket kan medföra att bankerna får problem med sina likviditeter vilket kan leda till konkurs för dem. Sedan skapar insättningsgarantin en extra trygghet för oss konsumenter.

Nu kan man trots detta tycka att det är onödigt. Man kan ha hittat ett stabilt företag som erbjuder en kanonhög ränta för ens sparpengar. Men, vilket företag är egentligen stabilt? I dessa tider ser vi inte minst hur sköra många företag är. Jag var själv tidigare sugen på att spara hos ett företag som inte omfattades av insättningsgarantin. Jag kollade upp företaget och det verkade vara väldigt lovande. Det som fick mig att backa ur var när jag hörde att en vän till mig som tidigare sparat hos ett företag som inte omfattades av garantin förlorat sina pengar då företaget, som verkade stabilt, gått i konkurs. Själva meningen med att spara pengar är att de ska öka i värde, inte försvinna.

Nu skulle man lätt kunna tro att jag är motståndare till sparande som innebär en allt för stor risk. Det är jag inte. Det är bara det att jag inte sett ett sparkonto som inte omfattas av insättningsgarantin som erbjuder så pass hög avkastning att det motsvarar risken.

Inga kommentarer: