torsdag 23 oktober 2008

Ändrad skiftform

Idag klockan 14:00 fick vi meddelande på vårat jobb att vi skulle stanna 14:20 (istället för 14:30) eftersom vi då skulle få information. Ryktet sa att det var information angående att vi skulle gå från tvåskift till dagtid. Mycket riktigt, efter jul blir det dagtid på min arbetsplats. Detta på grund av den sjunkande orderingången. Två skift blir ett vilket innebär att det kommer vara en rätt stor överanställning, dock fram till april då uppsägningarna börjar gälla. Nu är ingenting ännu bestämt om vilka tider det blir och hur all personal ska fördelas ut. Ett förslag på nya arbetstider är: måndag till torsdag 06:48-16:00, fredag 06:48-11:30. Vilka rasttiderna är i detta förslag känner jag inte till.

Fördelen med att få jobba dagtid är att alla kvällar friställs, samt att jag skulle få börja en timme senare (om det blir tiderna enligt förslaget). Jag slipper också omställningen som sker varje helg mellan skiften. Jag skulle förmodligen vara piggare och må bättre (bättre än vad jag gör :)). Tvåskift har jag hört ska vara den sämsta skiftformen att jobba för kroppen.

Nackdelen med dagtid är att jag skulle tappa en del lön eftersom jag inte får OB- och skifttillägg. Jag skulle tippa att det är 2000-2500 kr i bruttolön som jag tappar.

I dagsläget skulle jag hellre jobba dagtid än som jag jobbar nu. Det ska bli spännande att se hur det blir när allt är klart. Sedan är det spännande att se om jag får behålla jobbet eller om jag måste gå i april.

Inga kommentarer: