onsdag 22 april 2009

Game over

Ja, det går mer och mer mot ett game over för min gamla arbetsplats Volvo Lastvagnar i Umeå. Idag kom ett varsel på 320 personer på fabriken i Umeå. Totalt har 1400 personer varslats från Volvo i Umeå sedan i höstas. Det är självklart ett dråpslag för de drabbade och deras familjer, men även för hela kommunen. Troligtvis så kommer inte att den framtida uppgången för Volvo spela någon roll för Umeåfabriken då produktionen med största sannorlikhet kommer att läggas i bland annat Gent. Jag minns när jag själv jobbade (slutade 18 december 2008) åt företaget att snacket var att "någon dag flyttar de produktionen". Att det skulle gå så fort som det gjort trodde nog ingen. Inte ens Volvo.

Nu gäller det att blicka framåt för de varslade. Sätta upp ett mål och börja jobba mot det. Trots att det känns tungt gäller det i sådana här situationer att se det positivt. Något bättre väntar där ute. Det gäller att man vågar drömma.


















Hur länge kan man köpa en ny hytt som är byggd i Umeå?

8 kommentarer:

Thomas sa...

Känns tungt? Tycker det känns hur bra som helst. Nu väntar jag bara på mina pengar sedan är det sommarlov ! :)

Thomas sa...

Köpläge på Lappland Golminers eller står de högt redan nu? Vet du något om detta?

Marcus sa...

Thomas:Det är tungt för Umeå.

Det är alltid köpläge på dem :) Var ännu bättre köpläge förra veckan, men jag tror fortfarande de är en bra investering på sikt.

Destination Miljonär sa...

Tycker det skulle vara väldigt synd om det blir så att fabriken stängs ner. Kan tänka mig att det betyder en del för Umeå och att det är en hel del personer som arbetar där.

Nu får Volov och SAAB ta sig i kragen och tänka lite mer på sina anställda som har ställt upp för bolagen under så lång tid. Sänk lönerna för toppcheferna och låt dem som arbetar på golvet vara kvar.

Thomas sa...

Blev det game over på bloggen också? Har mailat dig. Importent stuff.

Marcus sa...

Thomas:Inge game over, bara mycket med annat.

Thomas sa...

Då undrar jag:

1. Vad du gjorde på röbäcksslätten 07.51 i morse?

2. Om man får en kund och skall peka om en domän från denna sida:

http://www.arabsgate.com/index.php

Hur gör man :)? När inte ens B förstår :)?

Philip sa...

Slutade du blogga?