måndag 23 mars 2009

Föreläsningen jag var på

Jag var som sagt på föreläsning i torsdags förra veckan. Det var Svensk Fastighetsförmedling som tillsammans med Nordea ordnat detta. De hade bjudit in Elisabeth Fogelström, som jobbar som rekryteringschef (eller liknande) på just Svensk Fastighetsförmedling, men som är mera känd som programledare för Lyxfällan.

Elisabeth pratade om varför vissa fastnar i en "lyxfälla" och hur man klarar sig undan att hamna där. Det var väl egentligen inga nyheter som presenterades för mig. Ta inga onödiga lån, använd bara kreditkort om du har råd, tänk efter några gånger extra innan du handlar osv. Trots att det för mig inte för någon större "aha-upplevelse" så är det ändå nyttigt att få höra det igen. Hon tryckte väldigt hårt på att man ska börja föra kassabok. Detta trots att man anser att man har god koll på sin ekonomi. Man lägger mycket pengar på sådant som man egentligen skulle klara sig utan och som man inte tror kostar nämnvärt mycket.

Någon i publiken ställde frågan hur många som deltagit i programmet som klarar sig och hur många som faller tillbaka i ekonomiska trångmål. Hon svarade, med betoning att det inte var helt vetenskapligt fastställt, att åtta av tio klarar av den nya livsstilen medan två av tio faller tillbaka i skuldträsket.

Efter föreläsning bjöds vi på mycket god lunch från Kafé Station. En massa goda pajer bland annat.

2 kommentarer:

S sa...

Lät onekligen intressant. Men det jag hakar upp mig på mest av allt är varför Kafé Station aldrig ändrar sin hemsida? Det måste finnas någon out there som kan göra om den för en billig peng!

Marcus sa...

S:
Ja, det kan man undra. Jag var för första gången inne på den när jag skrev mitt inlägg så jag har inte reflekterat över att den aldrig ändras. Men den skulle nog må bra av lite förändring.