lördag 26 januari 2008

Veckans spartips. Nummer 1

Varje vecka kommer jag att presentera ett spartips här på bloggen. Dessa kommer jag att presentera under helgen och här kommer det första!

I och med årsskiftet fick alla som arbetar mer pengar i plånboken tack vare bland annat sänkt inkomstskatt. För mig rör det sig om 250-300 kr per månad. Istället för att bara rycka på axlarna tänker jag göra ett aktivt beslut med dessa pengar. Jag har ju klarat mig utan dessa pengar tidigare och borde kunna lägga undan dessa pengar i ett sparande. För mig är denna formen ett av mina favoritsätt att öka sitt sparande eftersom det inte blir någon skillnad i plånboken medan det blir en positiv ökning på sparandet. Vissa kanske tycker att det inte låter så mycket med 250-300 kr per månad, men tänk att på ett år så blir det 3000-3600 kr (och då är ingen ränta inräknad).

12 kommentarer:

Anonym sa...

Jag gillar att smyg-spara. Alltså att lägga in en automatisk överföring från lönekonto till sparkonto eller fondkonto varje månad. Sparbeloppet dras direkt när lönen kommit in på kontot. Man hinner aldrig upptäcka att pengarna finns tillgängliga och hinner alltså inte heller göra av med dem. Och vips har man flera tusen på sitt sparkonto och kan göra en trevlig resa eller köpa något roligt.

Marcus sa...

morran:
Absolut, det är en grymt bra metod eftersom det är ett sparande som man inte tänker på att det finns på samma sätt som när man själv är aktiv i överföring.

S sa...

Det är ju fantastiskt -vi är moderna!! Lycko Philip som har TVÅ moderna personer som står honom nära!

Gustav sa...

Jag förstår inte. Ditt spartips är alltså att spara pengar som du har fått in på ditt konto genom att inte konsumera dem? Jo, en förutsättning för att kunna spara en summa pengar är ju att man inte konsumerar denna summa, men att kalla detta för ett spartips? Nja...;)

Dexter sa...

Gustav: Genom att lägga undan pengar direkt så riskerar man inte att konsumera dom. Dessutom vänjer man sig inte med att ha mer pengar i plånboken och gör på så sätt av med mindre. Finns dom som gör av med hela lönen varje månad oavsett om de har fått 500 eller 30000 i lön.

Marcus sa...

gustav:
Ja, jag kallar detta för ett spartips just för att de som arbetar nu får ut mer av sin lön och därmed kan öka sitt sparande. Ett sparande bygger ju många gånger på att just inte konsumera. Tar du cykeln istället för bilen konsumerar du inte bensin etc. Att spara är att inte använda sig av en resurs, en del av lönen i detta fall.

Unknown sa...

Att ändra våra konsumtionsvanor till en mer ekonomisk variant (mindre konsumtion) leder dels till en mycket bättre ekonomi (mer pengar in på sparkontot) och dels, kanske framförallt, är det den enda verkligt fungerande modellen för en positiv miljöutveckling. Problemet med miljön består i att vi konsumerar för mycket. Att byta energikällor är bra, men att sluta överkonsumera energi är det enda rätta. Alltså är sparsamhet dels ekonomiskt och dels miljövänligt. Det leder till ett bättre liv för mig och för andra - jag får bättre ekonomi och mina barn och barnbarn får en friskare planet.

Marcus sa...

philip:
Du är en vis man! :)

Gustav sa...

Marcus:

Det du säger är alltså att om man vill öka sitt sparande bör man minska sin konsumtion...

Har du funderat på att börja skriva för Dagens industri, eller var det rentav du som skrev artikeln om hur man blir rik? :)

Marcus sa...

gustav:
Vill de att jag ska skriva åt dem så nog kan jag göra det ;)
I just detta fallet så minskar ingen konsumtion heller, det är bara att ta "extrapengarna" och sätta dem där man sparar sina pengar. Det är alltså ingen extra arbetsinsats och ingen minskad konsumtion som krävs.

Anonym sa...

annars kan man ju alltid spara en liten del av lönen på ett sparkonto? istället för att handla upp allt.. vet inte om ni har tänkt på det men..... =P

Marcus sa...

bea:
Absolut, först och främst är det viktigt att man har ett sparande oavsett vad man har för mål med det. Alla människor bör ha en buffert. Sedan finns det en mängd andra anledningar till varför man bör spara.