måndag 28 januari 2008

Faran med kortsiktighet

En stor fara/fälla för många människor tycker jag är att man inte ser saker i ett mer långsiktigt perspektiv. Många ser bara här och nu och får panik när det svajar till på börsen. Det blir ganska märkbart i perioder som dessa när börsen inte har sin bästa och starkaste tid. Vissa blir panikslagna och funderar på om det är helt kört nu, medan de som har ett väldigt långsiktigt perspektiv tar det lugnt då de vet att börsen kommer att återhämta sig och att det bara är en fråga om tid. Vissa kanske till och med just nu säger något i stil med: "wow, det är rea på börsen, dags att fynda!".

Kom och tänka på en schackspelare och hur körd en sådan skulle vara om han eller hon bara såg nästa drag framför sig. Kanske fungerar det om man möter mig i schack att bara tänka ett drag i taget, men de som spelar på en högre nivå måste tänka flera drag framåt. Detta tror jag verkligen vi måste göra också, vare det gäller vår ekonomi eller om det gäller något annat i vårat liv. Tänk långsiktigt, men var även medveten om vad ditt nästa drag ska vara.

Avslutar med en länk till en artikel om hur Lennart "Aktiestinsen" Israelsson tacklar börsraset:
91-årige gurun: Så ska du tackla börsraset

4 kommentarer:

Anonym sa...

hej!
vill du bli rik? gör som ordspråket:
betala dig själv först.

orspråket lyder:
"People who get rich pay themselves first".

och det gör jag:

1.pengarna kommer in
2.sparandet läggs undan (betalar mig själv först)
3.räkningarna betalas
4.det som här är kvar används till mat och övrigt.

-----------------------------------
hej!
vilen pengapersonlighet är du?

det finns två pengapersonligheter.
slösa och spara.

spara består av:
*spara
*investera
*ta för sig

Nyckelord för sparapersonligheten:
håller ordning och reda,pålitlig ,ansvarsfull,strukturerad.


slösa består av:
*slösa
*spela
*ge bort
Nyckelord för slösapersonligeheten:
njuter av nuet,slarvig,orkar inte ta ansvar,behöver tas om hand.
------------------------------
hej!
glöm inte bort att mycket utav livets goda är gratis.
tänk att sitta vid havet och blicka ut över vattnet.
att vandra i standkanten och höra vågorna rulla in.
att vara närvarande här och nu är oxå rikedom.


Att ha frihet i tanken är viktigt.
att inte oroa sig över hur man ska klara sig i framtiden.
Frihet är att veta att man kan klara sig i alla lägen.
Det tomrum som många känner idag kan knappast fyllas med materiella saker.

vilka föreställningar har du om rika människor?
tror du de är olyckliga eller lyckliga?

vilka föreställningar har du om fattiga människor?
är de lyckliga eller olyckliga?

är det lättare att vara en god människa när man är rik än när man är fattig,eller är det tvärtom?

ur boken "ta makten över dina pengar" av Nina jansdotter
----------------------------------
hej!

köp 4st storpack med kött för 100kr/st=400kr.
storpacken innehåller 10st köttbitar typ kotletter eller liknande.det blir då 20st middagar till 2personer.(40kotletter/2st personer=20st middagar)

köp sedan 2kg köttfärs för 29,90kr/kg= 60kr
10st middagar om du tar 100g per person.

och vips har du 30st middagar till 2personer för 460kr.
lägg till potatis, ris,spaghetti och grönsaker bara!
----------------------------------
såhär gör vi med vår ekonomi:

inkomst
sparande
räkningar
------------
kvar till mat och övrigt.
-------------------------------

adressen till min blogg:
http://www.familjeliv.se/Bloggar-7-10/b89049.html

Marcus sa...

ekonomiskt sinne:
hej!
många goda ord och tankar.

-----------------------------------
hej!
imorgon kommer jag att skriva om varför man ska ställa sig frågan varför, den kommer att blir intressant. det kan bli att det inlägget kommer i övermorgon eftersom min fru fyller år imorgon och det blir kanske firande hela dagen :)

-----------------------------------
hej!
nu ska jag sova! god natt!

-----------------------------------
hej!
ctrl + c, ctrl + v

Poor me sa...

What the...? Det var antagligen den mest mystiska kommentaren ever.

I alla fall ville jag bara säga att jag håller med dig helt och fullt! :)

Marcus sa...

poor me:
Ja, jag tyckte också att den var konstig och därför försökte jag svara lika konstigt på den :) Kul att du håller med mig!