tisdag 29 januari 2008

Varför?

Många bloggar, bland annat min, behandlar mycket ämnet om hur man blir rik, hur man blir lycklig, hur lyckas med det och det osv. Jag tänker självklart mycket på hur jag ska lyckas med det ena och det andra, men har kommit fram till att man borde ställa en annan fråga. Istället för att fråga hur man ska lyckas med något borde man fråga sig varför man ska göra det. Varför vill du bli rik? Varför vill du byta jobb? Varför vill du utbilda dig? Varför vill du gifta dig? Varför, ja, ni förstår. Jag tror att har man sitt varför klart för sig så blir hur mycket enklare. Vet man varför man vill något blir det inte lika jobbigt att genomföra det. Det kan ju till exempel kännas jättejobbigt att ta sig ut i löparspåret, men vet du varför du gör det blir det enklare att motivera sig. Detta gäller även på det ekonomiska planet. Ha ett mål med din ekonomi och ett varför så kommer du att lyckas! Hur blir då inte heller lika oklart och svårt.

4 kommentarer:

Unknown sa...

Det här var något av det smartaste jag har hört på länge, faktiskt. Jag börjar ofta i fel ända, i "hur"-ändan. "Varför" är en mycket mer vettig fråga att börja med!

Marcus sa...

philip:
Kul att du tycker det. Upptäckte att jag formulerat det som att det var jag som kommit på det, men sanningen är den att jag hörde det en gång i kyrkan faktiskt och sen har det fått följa med mig.

Unknown sa...

Såhär beskriver jag själv varför jag ska bli rik i ett blogginlägg jag skrev i mitten av 2006:
http://www.hurjagblevrik.se/darfor-ska-jag-bli-rik/

Marcus sa...

jakob:
Det är av väldigt bra orsaker som du vill bli rik. Tror att det är otroligt viktigt att man inte vill bli rik för pengarnas skull utan att man har ett större mål med det.