lördag 22 mars 2008

Veckans spartips. Nummer 8

Idag har vi lördag. Vi har inte bara det, utan vi har självaste påskaftonen idag! Enligt den kristna traditionen är detta en tom dag (läs med om detta på wikipedia), men för mig har den varit allt annat än tom. Är på besök hos mina föräldrar och här börjar man alltid dagen med kaffe på säng. Efter detta intar man frukost. Sedan bar det iväg på skotertur. Det var fantastiskt fint väder idag, sol och blå himmel. Fikade, eldade och bara nöjt av dagen trots att fisken inte nappade. Men nu var det inte om min dag som detta inlägg skulle handla, utan om ett spartips.

Det var min mamma, eller pappa som nämnde imorse medan vi drack kaffe på säng att jag borde ta upp sofforna som finns i min lägenhet som ett spartips. Dessa soffor skaffade mamma och pappa när de just hade gift sig och de har varit gifta i över 30 år. Sedan har dessa soffor cirkulerat runt mellan mig och mina syskon. För att ge dessa soffor lite nytt liv har mamma sytt nya överdrag till dem. Detta är något som hon är väldigt duktig på, få saker fräscha genom att sy nya överdrag etcetera.

Det finns många saker och ting som man kan ge nytt liv på enkla sätt. En ny lampskärm och den tråkiga golvlampan blir något dina vänner berömmer. Genom att göra något så enkelt som att flytta en bokhylla kan ge ditt rum det liv som du önskar att det hade.

Detta var kanske ett väldigt konstigt spartips, men jag tror inte alltid att man behöver köpa nytt. Hitta potentialen i det du har. Sedan är det nyttigt att tänka lite kreativt också!

5 kommentarer:

Sjukpensionären sa...

Att lära sig upskatta det man har är nog ett bra spartips (;
Det där med ommöblering tycker jag är kanon. Blev lite inspirerad nu att flytta soffan och teven. Dem brukar cirkulera runt rätt bra över tid.

Må säga också att du levererar bra inlägg efter inlägg. Själv börjar jag känna mig tom på kloka råd och ideer.

S sa...

Vi har minsann kommit på att vi ska lacka om TV-bänken så att den blir svart. Istället för att köpa en ny!

Marcus sa...

sjukskriven:
Absolut är det så. Jag skrev om det någon gång, tror jag :)

Kul att du uppskattar det jag skriver, har även jag idétorka ibland. Man behöver inte alltid ha så hög ambition för det man skriver. Du skriver också bra btw.

s:
Oh :) Ni är så pyssliga och duktiga!

Unknown sa...

... för den nya TV-bänken vi hade tänkt köpa kostar bara, hmm... 4000 kr. Att lacka är bra!

Marcus sa...

philip:
Det blir ju en viss insparning för er :)