lördag 1 mars 2008

Veckans spartips. Nummer 6

Ny lördag och nytt spartips!

De allra flesta behöver någon form utav ordbehandlingsprogram till sin dator. Detta kan vara en ganska dyr historia speciellt om man inte kommer att använda det dagligen. När jag köpte min dator valde jag att inte köpa med office-paketet utan istället laddade jag hem open office vilket är helt gratis med öppen källkod. Jag tycker att detta program fungerar minst lika bra som office, vissa bitar kan jag även tycka är bättre. Tack vare open office får man alltså program liknande office-paketet helt gratis och lagligt. Varför köra med en piratkopierad version av office-paketet när man kan använda sig utav open office?

Även antivirus-program finns att tillgå gratis. Jag använder mig utav Avira Antivir vilket jag tycker fungerar mycket bra. Ser ingen anledning här varför man ska lägga pengarna för något som man kan få gratis.

Det finns en mängd gratisprogram som fungerar lika bra som dyra köpeprogram. Använder du något sådant?

8 kommentarer:

Admin sa...

Finns det något excel-liknande i open office? Har det isåfall funktioner och allt annat man kan göra i excel?

Marcus sa...

finanskvinnan:
Ja, det finns det. Jag använder det och tycker det fungerar lika fint som excel. Nu är väl jag inte någon stjärna direkt på excel, men det fyller alla mina behov.

Unknown sa...

Jag har också kört OpenOffice Calc, som deras kalkylprogram heter, och jag är väldigt nöjd med det utifrån de behov jag har.

Marcus sa...

philip:
Ja, skulle vara intressant att höra vad någon som använder excel/calc på ett mer avancerat sätt än vad jag (och kanske du) gör tycker.

S sa...

Jag använder mig av Clamwin som virusprogram. Gratis och bra! Jag är helnöjd.

Marcus sa...

s:
Tack för tipset!

Anonym sa...

Hallå,

är rätt nyfiken på att testa OpenOffice, men jag såg att den senaste engelska utgåvan inte finns på svenska. Då jag gärna använder senaste versionen, och normalt sett inte har något emot att att använda engelska program funderar jag på om nån här vet hur det funkar med rättstavningsfunktionen. Klarar den engelska versionen att stava svenska? För övrigt, hur är det med övriga språk? Finns samtliga ordböcker tillgängliga?

tack på förhand,

Kalle

Snart rikare student sa...

Använder också OpenOffice (eller snarare Macversionen NeoOffice) och istället för Photoshop kör jag GIMP. Det finns ju open source-versioner av nästan allt numera...

Är du förresten Umebo måhända?