måndag 21 januari 2008

SMS-lån

Något som växt sig stort senaste året/åren är sms-lån. Tror inte att någon kan ha missat dessa livsfarliga lån. Efter snabbt googlande kom jag in på ett företag som tillhandahåller sms-lån. Detta har jag saxat från deras sida:

"Ett snabblån från SMS Kredit är räntefritt, du betalar endast en uppläggningsavgift på 300 kr för ett lån på 1000 kr, 450 kr för ett lån på 2000 kr och 600 kr för ett lån på 3000 kr."

Visst, nu säger de att deras lån är räntefritt, men å andra sidan har de en hög avgift. Om du lånar 1000 kr måste du 30 dagar senare betala tillbaka 1300 kr. Detta motsvarar en ränta på 30 %. Tror ni lika många skulle ta ett sådant lån om marknadsföringen såg annorlunda ut?

"Låna 1000 kr till 30 % ränta och 0 kr i uppläggningsavgift"

Det är klart att det låter bättre med ett räntefritt lån...

Sedan har jag svårt att se varför man behöver ta ett sådant lån. Jag menar, om du inte har 3000 kr idag, vad är det då som säger att du har 3600 kr om 30 dagar? Har man för lite pengar en månad till räkningar ser jag hellre att man ringer upp företaget eller personen som man har en skuld till och förklarar läget. Sedan får man försöka komma överens om en avbetalningsplan. De flesta företag brukar vara väldigt förstående och måna om sina kunder.

Hörde en kvinna på radion som fastnat i skuldfällan efter att hon tagit några sms-lån. När hade hon då gjort det? Jo, i fyllan på krogen. Visst, jag har aldrig tyckt att "jag var full" är en bra bortförklaring för en människas handlande, men jag tycker att bland annat detta visar på att det är alldeles för enkelt att ta ett sms-lån, och alldeles för dumt.

5 kommentarer:

Unknown sa...

30% ränta per månad. Det blir cirka 2330% per år.

Anonym sa...

intressant blogg. Vad jobbar du med på dagarna? Är du fattig som bloggen antyder eller?

Marcus sa...

Philip:
Jag vet, det är en fruktansvärd procentsats och ändå verkar många bara rycka på axlarna åt det. Jag funderar mycket på hur man kan driva en sådan verksamhet. Finns det ingen moral kvar i vårat samhälle?

anonym:
Största delen av mina dagar jobbar jag som montör. Nej, är inte fattig som bloggen antyder. Namnet på bloggen är mest ett "roligt" namn baserat på Jakobs (hurjagblevrik.se) blogg.

Anonym sa...

Du är medveten om att det kommer upp googleannonser för SMS-lån på din blog?

Jag fick reklam för http://www.languide.se/ och https://www.risicum.se/

Marcus sa...

anonym:
Ja, jag vet. Jag har försökt fixa och trixa med inställningarna för reklamen, men inte lyckats med att få bort dem. Ska läsa på mer hur man ställer in reklamen så det blir mer passande reklam.