torsdag 24 januari 2008

Avbetalningens dilemma

Något som jag med många andra ser som en stor fälla är att handla på avbetalning. Nog är frestelsen stor många gånger när man går i en butik och ser den där tv:n eller stereon som man så gärna skulle vilja ha för bara några hundra i månaden. Varför ser jag då en fara i detta? Jo, som jag skrivit i tidigare inlägg så vet du inte hur din ekonomi ser ut närmaste månaderna. Ska man vara krass så kan ju i princip allt hända som påverkar ens ekonomi negativt. Det kan vara allt från långtidssjukskrivning till varsel på arbetsplatsen. Om oturen är framme och något av det skulle inträffa så är de där hundralapparna varje månad, som förr inte var så mycket, väldigt mycket. Sedan blir ofta varan dyrare med avbetalning. Även om avbetalningen är räntefri så tillkommer det uppläggningsavgifter, fakturaavgifter m.m. som gör att slutpriset blir högre än vad prislappen säger. Mitt tips är att istället för att handla på avbetalning sätta in motsvarande summa varje månad på ett sparkonto eller liknande för att sedan kunna betala hela varan direkt. Några fördelar med detta är:

1. När man sparat klart får man ofta en bättre produkt för pengarna än den man tänkt köpa från början.
2. När man betalar allt på ett bräde brukar prutmånen vara större och därmed får man ett bättre pris.
3. Istället för att man måste betala räntor, avgifter m.m. så växer pengarna tack vare räntan på kontot.

Man skulle kunna sammanfatta detta med ord från min far: "Det man ska ha roligt för ska man betala kontant".

Nu till en sak angående min blogg. Man skulle kunna tro att jag driver denna blogg med en enorm dubbelmoral när man ser viss reklam som visas på sidan. Ska jobba lite med inställningarna för den reklam som visas så att det blir en mer passande reklam. Jag vill ju hjälpa mina läsare till en bättre ekonomi, inte en sämre! Detta kommer bland annat att märkas mer konkret varje helg då jag presenterar ett spartips!

Inga kommentarer: