torsdag 4 september 2008

Koll på cashen i skolorna

Jag har tidigare skrivit om att jag sett ett behov av mer undervisning i ämnet privatekonomi i skolan. Det jag kan minnas från när jag själv gick i skolan var att jag hade en lektion som handlade om privatekonomi under min tid i grundskola och gymnasium. Nu kan det vara så att jag hade mer än en lektion, men hur som helst var det på tok för lite.

Därför välkomnar jag nu den kampanj som kronofogden, finansinspektionen och konsumentverket idag drar igång med början i Malmö. Kampanjen heter "Koll på cashen" och syftet med den är just att ungdomar ska få koll på sin ekonomi (vilket kampanjnamnet tyder på). Orsaken till denna kampanj är att undersökningar har visat att ungdomar har bristande kunskaper i privatekonomi och att antalet ungdomar som inte kan betala sina skulder ökar.

På Koll på cashens hemsida finns en film indelad i fem kapitel som jag tittade igenom nu innan jag skrev detta inlägg. Det var en rätt bra film där man får möta två personer som haft problem med sin ekonomi. Den ena har dragit på sig en betalningsanmärkning och den andra har sumpat en relation till en vän på grund av ekonomiskt oansvar.

Här kan ni läsa mer om kampanjen:
Koll på cashens hemsida
Koll på cashen - Ekonomitips
Kronofogden - En skolturné om privatekonomi
Finansinspektionen - Startskott för skolturné om privatekonomi
Konsumentverket - Startskott för skolturné om privatekonomi

1 kommentar:

Anonym sa...

trvlig text. jag vill också ha den