onsdag 15 april 2009

Glöm inte bort att söka

Idag är det den 15 april, vet du vad det innebär? Det är sista ansökningsdagen för höstens högskoleutbildningar. Om du funderat på att läsa något, men inte sökt ännu bör du skynda dig in på studera.nu. Jag har själv sökt och mitt första alternativ blev Civilingenjörsprogrammet i industriell ekonomi vid Umeå Universitet. Jag tycker att det verkar vara ett intressant program och att arbetsmarknaden ser bra och bred ut för civilingenjörer i industriell ekonomi. Det som talar mot det hela är att det är fem års studier. Men, kanske finner jag det så pass intressant att fem år inte alls känns jobbigt.

Det som nu måste göras från min sida är att komplettera med betyg från vårens studier och sedan får jag vänta och se om jag kommer in.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hmm,
utgående från din beskrivning om dig är ekonomi ditt intresse. Får jag därför föreslå en ekonomiutbildning istället för en ingenjörsutbildning?

"kanske finner jag det så pass intressant att fem år inte alls känns jobbigt" är mindre troligt. Fem år är lång tid om du inte är speciellt intresserad av teknik/matematik/fysik. Jag föreslår att du kollar på några kurser på Umeås universitet, ladda ner några kursbeskrivningar/föreläsningsanteckningar och tentafrågor och begrundar. Det kan spara dig mycket förtret.

Jag skulle säkra upp med att söka till flera olika utbildningar.

Rent generellt har du mer nyttta, både rent allmänt och privat, av en ekonomisk utbildning jämfört med en teknisk

Thomas sa...

5 år, ja då kommer du bli fattig :) (även om du kommer att tjäna kosing senare). Det jag undrar är vad du valde som andra (och kanske tredje) val?

*nyfiken*

Marcus sa...

Anonym:Ekonomi är ett av mina intressen, ja. Sedan är det inte sagt att jag inte har andra intressen. Jag har gått igenom i princip varje program vid Umeå Universitet och vridit och vänt mina tankar över vad jag ska läsa. Jag har alltid kommit tillbaka i mina funderingar att jag vill läsa en teknisk utbildning då jag har det intresset. Jag förstår att man kan tro att ekonomi är ett gigantiskt intresse för mig och att det är det jag brinner för, men så är det inte riktigt. Det är ett intresse, ja.

Orsaken till mitt val var att jag med en ekonomisk touch. Efter utbildningen ser också arbetsmarknaden ut att bjuda på en hel del spännande jobb.

Jag sökte ett gäng olika utbildningar, men det är bara mitt första val som jag verkligen, i dagsläget, känner för att läsa. Jag vill inte hoppa på något bara för att.

Hur menar du med att jag rent generellt har mer nytta, både allmänt och privat, av en ekonomisk utbildning jämfört med en teknisk?

Thomas:Ja, det är ju det bloggen går ut på, hur jag blev fattig :)

Jag sökte ett ingenjörsprogram och personalvetare. Detta vet jag dock inte till 100 % om jag vill läsa så om jag inte kommer in på mitt första val, men på något av dessa får jag ta mig en rejäl funderare :)