torsdag 16 oktober 2008

Varselsituationen

Ni som följer min blogg vet att det är varsel på min arbetsplats. Jag har nu fått lite mer information om det hela. Som det var sagt tidigare är det 370 stycken som varslat. Metallklubben på jobbet har tagit fram en turordningslista där man kan se hur många som anställds efter en. Nu är denna lista preliminär och man ska tänka +/- 50 stycken när man läser den. Jag kollade igår upp hur jag själv låg till och det har anställds 326 stycken efter mig. Vilket betyder att jag ligger i riskzonen för uppsägning vilket jag tidigare trott.

Förhandlingar pågår mellan facket och arbetsgivaren just nu. Facket har lagt fram olika förslag (förtidspensioneringar, omställningsbidrag, kompetensutveckling etc.) för hur man kan "mildra" varslet. Företaget har dock sagt nej till samtliga förslag med argumentet att det inte finns några pengar.

Nu kan man krasst titta på hela situationen och säga att det är så här världen fungerar. Och visst är det så, men jag tycker samtidigt att företag har ett visst ansvar och ska försöka hitta olika lösningar i sådana situationer. Självklart går det inte att rädda alla 370 som det ser ut idag, men tidigare har förtidspensioneringar och omställningsbidrag fungerat bra.

Mer än så vet jag inte för tillfället, men jag skriver mer om det när jag blivit mer uppdaterad.

Om du inte läst mina tidigare inlägg om varslet har du länkarna till dem här:

Varslet
Bekräftade uppgifter
Byta jobb

2 kommentarer:

Thomas sa...

Ja du vet ju hur volvo är. Vägrar bjussa på något. Men vi får väl hoppas de tänker om denna gång. Du vet ju att det finns massor på vårt jobb som inte gentligen har jobbat på flera år. De borde gå först.

Marcus sa...

thomas:
Ja, vi får verkligen hoppas de försöker hitta en sådan bra lösning som möjligt!