måndag 18 augusti 2008

Löpning och ekonomi

En del av er som följer min blogg vet att jag tränar inför Stockholm Marathon 2009. När jag senast var ute och tränade kom jag att tänka på likheterna mellan att bygga en stabil ekonomi och att träna för att klara av ett långdistanslopp.

För det första krävs långsiktighet och planering. Du kan inte bara säga att "imorgon ska jag springa ett långdistanslopp" om du inte tränat innan. Däremot kan du börja planera för att klara av en "mara" om ett år. På samma sätt måste man ha en långsiktig strategi för sin ekonomi.

När du sedan börjat springa de 42195 meterna är det viktigt att hitta den kortaste och rakaste vägen. Vad menas nu med det? Jo, spring innerkurvor och skär dem så mycket som du bara kan. Spring så lite onödiga metrar som det bara går. I ekonomin gäller det att ta innerkurvorna också. Det finns mycket som man kan klara för en billigare peng. Till exempel kan man istället för att köpa lunch varje dag på jobbet ta med en matlåda. Istället för att ta bilen tar man cykeln etc.

Sedan kan det pendla väldigt mycket. Ibland är det jobbigt, medan det bara dagen efter kan gå väldigt lätt. Det gäller de gånger träningen och ekonomin känns betungande gäller det att man har målet klart för sig. Med en tydlig målsättning blir oftast resan dit enklare, även om det innebär en hel del hårt jobb. Har du ingen målsättning så se till att skaffa en!

Försök att skaffa kunskap. Jag läser allt möjligt om löpning. Jag kollar på nätet, tidningar, böcker. Allt för att jag ska veta hur jag ska förbereda mig på bästa sätt. Jag behöver inte göra det, men ofta underlättar det när man vet hur man tränar bäst. För att spara pengar behöver man inte heller egentligen någon kunskap, men det är helt klart en fördel att ha kunskap om olika sparformer och annat som rör ens ekonomi.

De gånger när träningen känns tung och meningslös är det bra att ha människor runt omkring sig som kan sporra och peppa. Det är bra och nyttigt att ha någon att dela sina erfarenheter med och att ha någon som kan kräma ut det lilla extra ur en som ibland behövs. Inom ekonomin är det också skönt att ha någon som man kan prata med och bli peppad av. Det mesta i livet går lättare när man har någons stöd i det man gör.

Avslutningsvis är det viktigt, oavsett vad det gäller, att man har sin glädje i det man gör.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det var en riktig bra jämförelse det där! Och kan även känna igen mig vissa delar då jag själv tränar.

Dock så tränar jag inte för att springa ett maraton utan går på gym, där kan det verkligen kännas tungt ibland :P

Marcus sa...

destinationmiljonär:
Tack!

Jämförelsen kan nog passa de flesta träningsformerna tror jag. Gympassen kan vara riktigt tunga, både psykiskt och fysiskt.